در مقالات قبلی شما را با فناوری بلاک چین آشنا کردیم و گفتیم که این فناوری چه ویژگی‌هایی دارد و نحوه‌ی عملکرد آن چگونه است. فناوری بلاک چین در صنایع بسیاری به کار برده می‌شود و جز تکنولوژی‌های بسیار کارآمد محسوب می‌شود اما با این وجود شایعاتی نیز در مورد بلاک چین وجود دارد که نباید آن‌ها را با ور کنید. اما تکنولوژی بلاک چین نیز انواع مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم در مورد انواع بلاک چین مطالبی را برای شما عزیزان بیان کنیم. لطفا تا پایان این مقاله با تراپی همراه باشید.

آشنایی با تکنولوژی بلاک چین

فناوری بلاک چین یک لجر باز متمرکز است که می‌تواند تراکنش‌ها را بین دو بخش به صورت کارآمد و از طرق مختلف و دائمی ثبت و ضبط کند. در حقیقت کد پایه پروتکل‌های بلاک چین، منبع باز است.

انواع بلاک چین

هر بار که تراکنش‌ها بین دو بخش مختلف انجام می‌شود، در بلاک چین موثرتر و کاراتر واقع می‌شود. علت این است که برای انجام تراکنش‌ها نیاز به یک واسطه‌ی سوم وجود ندارد. که این خود باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

معرفی انواع بلاک چین

برای فناوری بلاک چین سه نوع اصلی وجود دارد که این‌ها با مفاهیم پایگاه داده و تکنولوژی لجر متمرکز متفاوت هستند و عبارتند از :

  • نوع اول : بلاک چین عمومی مثل بیت کوین و اتریوم
  • نوع دوم : بلاک چین خصوصی مثل هایپرلجر و R3 Corda
  • نوع سوم : بلاک چین هیبریدی مثل : Dragonchain

که در ادامه به اختصار به بیان توضیحاتی در خصوص آن‌ها خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید.

بلاک چین عمومی چیست؟

یکی از انواع بلاک چین ، بلاک چین عمومی است. بلاک چین عمومی یک نوع بلاک چین منبع باز است و به هر کاربری اجازه می‌دهد تا به عنوان یک کاربر ساده، یک ماینر (معدنچی)، یک توسعه دهنده یا اعضای انجمن در بلاک چین عضو شود. همه‌ی تراکنش‌هایی که در بلاک چین عمومی انجام می‌شود کاملا شفاف و واضح است و هر عضوی می‌تواند جزئیات تراکنش‌ها را ببیند و اعتبار آن‌ها را بررسی کند.

ویژگی‌های بلاک چین عمومی

  • بلاک چین عمومی به طور کاملا غیر متمرکز طراحی شده است و هیچ شخص خاصی آن را کنترل نمی‌کند که ببیند کدام تراکنش در بلاک چین ثبت شده است و یا ترتیب ثبت تراکنش‌ها چگونه است.
  • در بلاک چین عمومی سانسور و حذف بخشی از اطلاعات ممنوع است. به این دلیل که هر کسی باید قادر باشد بدون توجه به منطقه‌ی زندگی‌اش، ملیتش و...در این شبکه عضو شود.
  • کل بلاک چین‌های عمومی یک توکن دارد که با هم مجتمع شده‌اند که به طور معمولی طراحی آن برای تشویق و پاداش دادن به مشارکت کنندگان و اعضای شبکه صورت گرفته است.

انواع بلاک چین

بلاک چین خصوصی چیست؟

یکی دیگز از انواع بلاک چین ، بلاک چین خصوصی است. بلاک چین خصوصی نیز به عنوان بلاک چین مجاز نیز شناخته می‌شود. این نوع بلاک چین تفاوت‌های قابل توجهی با دیگر بلاک چین‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • شرکت کنندگان در این شبکه نیاز به یک موافقت نامه دارند.
  • تراکنش‌ها در بلاک چین خصوصی، خصوصی هستند و تنها در اختیار اعضایی قرار دارد که مجوز پیوستن به این شبکه را داشته‌اند.
  • بلاک چین خصوصی متمرکز تر از بلک چین عمومی است.

بلاک چین هیبریدی چیست؟

یکی دیگز از انواع بلاک چین ، بلاک چین هیبریدی است. دراگون بلاک چین یک مکان منحصر به فردی را در دنیای بلاک چین‌ها اشغال می‌کند که عبارتست از بلاک چین هیبریدی. به عبارتی دیگر ترکیب مزایای اصلی بلاک چین‌های مجاز با امنیت و شفافیت بلاک چین‌های عمومی را در این نوع بلاک چین داریم.

این ویژگی باعث انعطاف پذیری خاص کسب وکارها می‌شود تا بتوانند انتخاب کنند که کدام داده در معرض دید همگان و کدام داده به صورت خصوصی نگهداری شود.

ویژگی های بلاک چین هیبریدی

  • طبیعت این نوع بلاک چین ایجاب می‌کند تا ما بتوانیم از طریق آن با دیگر پروتکل‌های بلاک چین ارتباط برقرار کنیم.
  • ویژگی‌های عملکردی آن این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید با شفافیت و وضوح خاصی عملیات مورد نظر خود را انجام دهید بدون آنکه امنیت و حریم خصوصی را قربانی کنید.

گرامیان در این مقاله به معرفی انواع بلاک چین برای شما عزیزان پرداختیم. امید است آنچه گفته شد مورد توجه و رضایت شما سروران واقع شده باشد. عزیزان در صورت وجود هر گونه مشکل یا سوال با ما تماس بگیرید و مشکل خود را با ما مطرح نمائید.

از توجه و همراهیتان صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود بهره‌مند سازید.

تاریخ انتشار 09 خرداد 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر