اگر به دنیای ارزهای دیجیتال (بیت کوین، اتریوم و...) علاقه مند باشید، قطعا تکنولوژی بلاک چین را می شناسید. تکنولوژی بلاک چین ، یک فرآیند پیچیده است که مطابق قوانین خاص و مشخصی کار می‌کند. برای درک قوانین عملکرد آن، لازم است بدانیم که اطلاعات چنین سیستم‌هایی چگونه و توسط چه کسی رد و بدل می‌شوند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه عملکرد بلاک چین لطفا تا پایان این مقاله با تراپی همراه باشید.

آشنایی با نحوه عملکرد بلاک چین

در این بخش از مقاله شما را با چگونگی و نحوه عملکرد بلک چین آشنا خواهیم کرد همچنین  در ابتدا اصطلاحات رایج در این زمینه را خواهیم گفت.

به طور کلی بلاک چین دو نوع پیام را شامل می‌شود : بلوک‌ها ( blocks ) و معامله‌ها ( transaction ). بلوک‌ها تعداد زیادی از رمزها هستند که صحت معاملاتی که در یک ترکیب تصادفی قرار می‌گیرند را بررسی می‌کنند. 

نحوه عملکرد بلاک چین

آشنایی با معدنچیان یا ماینرها ( miners)

ماینرها عضوی از یک شبکه بلاک چین هستند که کل شبکه را به‌ کار می‌اندازند. آن‌ها جمع‌آوری و تأیید عملیات را انجام می‌دهند. برای این هدف‌، معدنچیان رمزنگاری‌های مختلفی را اجرا می‌کنند، که شامل ساخت کدهاییست که به رمزگذاری معاملات در یک بلوک کمک می‌کند و آن را با موارد قبلی ادغام می‌کند.

معدنچیان از امنیت کل سیستم مراقبت می‌کنند. با اینحال‌، بطور فرضی‌، این امکان وجود دارد که آن را هک کنند و تغییرات داده‌های قبلی را نمایش دهند. برای اینکار‌، شما باید حداقل ۵۱٪ از قدرت محاسبات را به یک شبکه متصل سازید. اصطلاحا ۵۱٪ حمله بسیار نامطلوب است‌، زیرا اجرای آن به منابع محاسباتی زیادی احتیاج دارد  و زنجیرهای از چنین حملاتی قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیست .

آشنایی با حسابرسان (auditors )

حسابرسان کسانی هستند که سرابق کامل داده‌های عملیاتی را نگه‌داری می‌کنند. حسابرسان کار معدنچیان را کنترل می‌کنند و همچنین وظیفه ی توزیع آن‌ ها در سراسر شبکه بر عهده آن ها می باشد.

آشنایی با مشتریان (  Clients)

مشتریان فقط اطلاعات خود را برای تراکنش‌های خصوصی ذخیره می‌کنند. آن‌ها سابقه‌ی کامل عملیات سیستم را ندارند. این برای استفاده راحت و ساده از انواع کیف پول هاییست که بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و غیره وجود دارد.

الگوریتم مورد استفاده در این تکنولوژی که نشان دهنده نحوه عملکرد بلاک‌چین است را بشناسید

عملکرد بلاک‌چین را می‌توان با تورنت (torrent ) مقایسه کرد. جایی که عملیات در حالت P2P (همه‌ی شرکت کنندگان برابرند )رخ می‌دهد. وقتی که یک فایل را از ردیاب دریافت می‌کنیم ، از یک سرور مرکزی یا ذخیره سازی استفاده می‌شود . فایل مستقیماً از همان طرف بعنوان تورنت دانلود می‌گردد. در این سیستم اگر کسی به شبکه peer-to-peer نپیوندد ، در اینصورت شما شانس دانلود و دریافت فایل را نخواهید داشت. این مسئله بطور مشابه در بلاک‌چین هم اتفاق می‌افتد. تمام عملکردها و معاملات مستقیماً بین طرفین انجام می‌پذیرد. علت این است که تمام شرکت کنندگان به یک شبکه متصل هستند.

الگوریتم عملکرد تکنولوژی بلاک‌چین ، براساس فرایند کدگذاری اطلاعات است که توسط کامپیوترهایی یکپارچه ، با ایجاد یک شبکه ، انجام می‌شود ؛ درواقع تمام اطلاعات بین اعضای شبکه توزیع خواهد شد.( براساس قانون مشابه اشتراک توزیع فایل تورنت )

نحوه عملکرد بلاک چین

هش کردن یک پیام یکپارچه عددی یا الفبایی است و با استفاده از الگوی خاصی ایجاد می‌شود. این هش یک نوع کد است که شامل 60 کاراکتر (هم حروف و هم اعداد ) می‌باشد.

رایانه‌هایی که به سیستم متصل هستند ،محاسباتی را انجام میدهند تا به نتیجه‌ی خاصی برسند و اطلاعات مربوط به انتقال یک امضای منحصربه‌ فرد را به یک بلوک اختصاص میدهند. وقتی که عضویتی (registry ) به روز می‌شود ،‌یک لینک جدیدی از اطلاعات ایجاد می‌شود که پس از آن تغییر اطلاعاتش غیرممکن خواهد بود . تنها عملیات ممکن اضافه کردن اطلاعات جدید و ذخیره ی معاملات است.

پس از آن به روزرسانی ثبت نام‌ها بطور همزمان برروی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل هستند ، اتفاق می‌افتد.

حال که با نحوه عملکرد بلاک چین آشنا شدید، در ادامه به برخی از مهم ترین مزایا و معایب بلاک چین اشاره خواهیم کرد.

مزایای بلاک چین

  • شفافیت : هربلوک ،‌ که در یک زنجیره مشترک متحد است ، در دسترسی عموم است. هرکاربر می‌تواند کل مسیر معامله را بررسی کند .
  • عدم تمرکز (تمرکز زدایی) : هر کدام از گره‌های شرکت کنندگان در شبکه دارای حقوقی برابر هستند و توانایی تبادل یا تعویض مستقیم داده‌ها را دارند.
  • قابل اعتماد بون : عملکرد سیستم بر بیشترین سطح حفاظت در برابر حملات هکرها و هرگونه جایگزینی داده ها با استفاده از کلیدهای رمزگذاری، دلالت دارد.

معایب تکنولوژی بلاک چین

  • تغییرناپذیر بودن یا برگشت ناپذیر بودن معاملات : در بلاک چین، انتقال اطلاعات برگشت ناپذیر است. به همین دلیل ، حتی اگر در حین برنامه ریزی عملیات خطایی رخ دهد ، لغو معاملات بلاک‌چین غیرممکن است
  • مقیاس پذیری  : اگر حداقل بخش کوچکی از معاملات به سیسم بیت‌کوین اختصاص داشته باشد ، مقدار داده ذخیره شده می‌تواند به صدها ترابایت برسد.
  • 51٪ احتمال حمله  : اگر درصد قدرت محاسباتی یک شبکه متعلق به یک فرد بیش از 51 درصد باشد ، یکپارچگی ساختار و پلت فرم بلاک‌چین را به خطر می‌اندازد.

دوستان گرامی و همیشه همراه تراپی، در این مقاله شما را با نحوه عملکرد بلاک چین آشنا کردیم. امید است آنچه گفته شد مورد توجه و رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. لطفا با تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید. 

تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر