همانطور که می‌دانید، تاکنون اکثر تراکنش‌هایی که به صورت اینترنتی صورت می‌گرفتند، مثل خریدهای اینترنتی و پرداخت‌های دیگر، بدون نیاز به رمز یکبار مصرف بانکی و با رمز دوم ایستا انجام می‌شدند. اما با مشاهده سرقت‌های اینترنتی و کلاهبرداری‌های بسیاری که از طریق کارت‌های بانکی و پرداخت‌های اینترنتی انجام می‌شد، بانک مرکزی برای حفظ امنیت بیشتر کاربران جهت پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی و جلوگیری از فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی، ایده رمز دوم یکبار مصرف را مطرح کرد. در راستای مطرح کردن این ایده، کاربران بایستی برای تراکنش‌های اینترنتی خود که پیش از این با رمز دومی که از پیش برای خود از طریق بانک و خودپرداز بر می‌گزیدند، با فعالسازی این رمز یکبار مصرف بانکی انجام می‌دادند.

این برنامه هنوز به اجبار و ضرورت در سیستم‌های پرداخت بانکی نرسیده بود. برخی از افراد گاهاً طبق اعلام بانک‌ها و برای جلوگیری از دزدی این رمز را فعال می‌کردند، تا اینکه اخیرا خبری مبنی بر اجباری شدن رمز یکبار مصرف بانکی برای خریدها و پرداخت‌های اینترنتی و آنلاین منتشر شد. در ادامه لطفا با تراپی همراه شوید تا درباره این خبر اطلاعات بیشتری کسب کنید.

رمز یکبار مصرف بانکی
  • با نحوه خرید و پرداخت اینترنتی در سایت های Freepik، Amazon و clarksusa آشنا شوید.

رمز دوم یکبار مصرف

همانطور که شاید بدانید، رمزهای دوم یکبار مصرف، مانند همان رمز دوم یا رمز اینترنتی کار می‌کنند؛ با این تفاوت که این رمز همانطور که اسمش واضح است، فقط یک بار قابل استفاده بوده و پس از مدت زمانی کوتاهی از اعتبار ساقط می‌شود. پس از فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق بانک‌ها و خودپردازها، برای خرید و یا پرداخت اینترنتی و انجام تراکنش‌ها به صورت آنلاین، هر سیستم پرداخت در زمان پرداخت مبلغ از شما رمز یکبار مصرف و یا رمز پویا را درخواست می‌کند.

اکنون برای اینکه رمز پویا یا رمز یکبار مصرفی بانکی مخصوص بانک خود را دریافت کنید، لازم است که نرم افزار مربوط به بانک خود را روی تلفن هوشمند خود نصب کنید. از این طریق می‌توانید هنگام پرداخت مبالغ به صورت اینترنتی، توسط نرم افزار یا اپلیکیشن بانک مورد نظر خود، رمز یکبار مصرف را از طریق پیامک دریافت کرده آن را کپی کنید و در فیلد مخصوص در هنگام پرداخت جایگذاری کنید.

لازم به ذکر است که نحوه فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف یا رمز پویا برای هر بانکی متفاوت است، اما بسیاری از بانک‌ها دریافت این رمز را از طریق خودپردازها ممکن ساختند.

اجباری شدن رمز یکبار مصرف بانکی از ابتدای دی ماه

در پی اخبار اخیر، دریافت رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی ماه اجباری می‌شود و پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی فقط با رمز پویا امکان‌پذیر خواهد بود. بانک مرکزی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مردم جهت دریافت رمز و تأیید شماره‌ تلفن همراه خود باید به بانک صادركننده‌ كارت مراجعه کنند. این خبر و در واقع استفاده از رمز دوم پویا و یکبار مصرف از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته بود و می‌بایست از خرداد ماه امسال، تمامی بانک‌ها استفاده از رمز یکبار مصرف بانکی را برای مشتریان خود الزامی می‌کردند اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های بانکی کشور، اجرای این طرح به تاخیر افتاد.

بانک مرکزی هدف از اجرای طرح رمز یک‌بارمصرف پویا را جلوگیری از دسترسی آسان مجرمان به اطلاعات حساب بانکی کاربران و شهروندان در فضای اینترنت و کاهش کلاهبرداری‌های اینترنتی اعلام کرده که به دو روش پیامک و استفاده از اپیلیکیشن‌های موبایل قابل استفاده است.

رمز یکبار مصرف بانکی

بانک مرکزی با اشاره به موضوع فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی اعلام کرد: "فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف می‌تواند امنیت تراکنش‌های اینترنتی را افزایش دهد.". وی  افزود: "این رمزها فقط ۶۰ ثانیه اعتبار دارد و امنیت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد."

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، مهران محرمیان، خاطرنشان شد: "رمز دوم یکبار مصرف یا رمز پویا را قسمت عمده شبکه بانکی پیاده سازی کرده اند و از ابتدای دی امسال برای کاربران شبکه بانکی و تراکنش‌های بدون کارت اجباری خواهد بود و رمز دوم ایستا (ثابت/رمز دوم سابق) غیر فعال خواهد شد."

محرمیان اشاره کرد که روش های مختلفی برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف وجود دارد و گفت: "دارندگان تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند از اپلیکیشن‌های بانکی طراحی شده استفاده کنند و برای شهروندانی که تلفن همراه غیر هوشمند دارند، سامانه‌ای مبتنی بر پیامک برنامه ریزی شده که برای فعال سازی یا نحوه استفاده از آن در وب سایت بانک‌ها اطلاع رسانی شده است."

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: "نحوه دریافت رمز دوم پویا برای بانک‌های مختلف متفاوت است و مشتریان می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک موردنظر خود، از نحوه دریافت رمز مطلع شوند."

 

با مطالعه این خبر، امید است هرچه زودتر تمامی شهروندان در جهت فعالسازی رمز پویا اقدام نمایند. اما آیا در حقیقت این روش رمز یکبار مصرف امنیت کافی را دارد؟ آیا کلاهبرداران نمی‌توانند در 60 ثانیه دست به سرقت بزنند؟ به هرحال، ریسک و خطر این روش مسلما از روش پیشین و استفاده از رمز ایستا مورد اطمینان‌تر است. برای شما کاربران عزیز تراپی پرداخت‌های امنی را آرزومندیم.

تاریخ انتشار 15 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر