همانطور که می‌دانید سیستم‌های آموزشی در کشورهای مختلف دنیا با یکدیگر متفاوت است. زمانی که تصمیم می‌گیرید برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کنید، سعی می‌کنید از میان کشورهای مختلف، بر اساس رتبه بندی دانشگاه ها، هزینه های زندگی در آن کشورها، سیستم آموزشی و ... بهترین گزینه را انتخاب کنید. برخی از کشورهای دنیا دارای سیستم‌های آموزشی بسیار قدرتمند و عالی هستند که آن‌ها را در میان سایر کشورهای دنیا شاخص کرده است. یکی از این کشور ها، کشور فنلاند است. شاید در مورد سیستم آموزش عالی کشور فنلاند شنیده باشید. در قسمت اول این مقاله به نکاتی در مورد دو مقطع از مقاطع تحصیلی در سیستم آموزشی فنلاند اشاره کردیم. در این مقاله نیز با تراپی همراه باشید تا شما مطالب دیگری در مورد سیستم آموزشی فنلاند برای شما بیان نمائیم.

سیستم آموزشی فنلاند

آشنایی با سیستم آموزشی فنلاند

گفتیم که در کشور فنلاند سیستم آموزشی به این صورت است که آموزش‌ها در 4 مقطع مختلف برنامه ریزی شده است که عبارتند از : مقطع ابتدایی، پایه، متوسطه و تحصیلات در مقاطع آموزش عالی و بالاتر. در مقاله‌ی قبلی در مورد دو مقطع تحصیلی ابتدایی و پایه مطالبی را برای شما بیان کردیم. در این مقاله به بیان دو مقطع متوسطه و آموزش عالی و بالاتر خواهیم پرداخت.

مقطع تحصیلی متوسطه در سیستم آموزشی فنلاند

پس از پایان تحصیل در دوره‌ی آموزش ابتدایی ، فرزند شما می‌تواند ادامه تحصیل در مقطع متوسطه را انتخاب کند، اما تحصیل در این مقطع اجباری نیست، ولی 90 درصد دانش آموزان بلافاصله پس از اتمام دوره‌ی ابتدایی، تحصیلات متوسطه را آغاز می‌کنند.

دولت فنلاند، این امکان را برای 10 درصد باقیمانده در نظر گرفته است تا اگر در آینده تصمیم گرفتند در این مقطع ادامه تحصیل بدهند، هیچ هزینه‌ای را بابت تحصیل نپردازند.

مقطع متوسطه به دو شاخه‌ی اصلی تقسیم می‌شود. شاخه‌ی عمومی و شاخه‌ی فنی حرفه‌ای. هر دو شاخه حدود سه سال طول می‌کشد. در آموزش عمومی دانش آموزان آزادانه در مورد برنامه‌های تحصیلی خود اجازه‌ی تصمیم گیری دارند. در پایان دوره، یک آزمون استاندارد از آن‌ها گرفته می‌شود و نمرات آن‌ها به عنوان بخشی از برنامه‌های دانشگاهی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش دوره‌ی فنی حرفه‌ای بیشتر متمرکز بر شغل است و شامل کارآموزی  نیز می‌شود. حدود 40 درصد دانش آموزان آموزش فنی و حرفه‌ای را بعد از دوره ابتدایی انتخاب می‌کنند.

شایان ذکر است که در سیستم آموزشی فنلاند ، دانش آموزان در هیچ یک از این دو شاخه محدود نمی‌شوند و در مسیر ادامه تحصیل، هر جا استعداد جدید در خود کشف کردند و یا علاقه‌مندی های آن‌ها متفاوت شد، می‌توانند آزادانه برای تغییر رشته تصمیم بگیریند.

مقطع تحصیلی آموزش عالی و بالاتر در سیستم آموزشی فنلاند

ممکن است بسیاری از والدین نگران ادامه تحصیل فرزندان خود در مقاطع تحصیلی بالاتر باشند و تصورشان این باشد که باید برای ادامه تحصیل آن‌ها هزینه‌ای بپردازند. اما این طور نیست. در حقیقت از آنجا طبق سیستم آموزشی فنلاند ، ادامه‌ی تحصیل جز حقوق قانونی افراد است، دانش آموزان می‌توانند به طور رایگان در مقطع تحصیلی بالاتر به طور رایگان ادامه تحصیل بدهند.

سیستم آموزشی فنلاند

دانشگاه‌های فنلاند دو دسته‌اند :

  • دانشگاه
  • دانشگاه علمی کاربردی

دوره‌ی کارشناسی در این دانشگاه‌ها حدود 4 سال است و برای پایان دوره باید یک پروژه پایانی ارائه دهند. دوره‌ی کارشناسی ارشد 5 تا 6 سال است و پذیرش آن نیز به راحتی و به سرعت برای دانشجویان علاقه‌مند امکان پذیر است.

توجه داشته باشید که اگر فرزند شما در مقطع متوسطه، در دوره‌ی فنی حرفه‌ای تحصیل کرده باشد، برای تحصیلات دانشگاهی می‌تواند در دانشگاه علمی کاربردی به تحصیلات عالی ادامه دهد.

مطالبی که گفته شد همه، جزئی از ویژگی‌های سیستم آموزشی فنلاند است که برای شهروندان فراهم شده است. این کشور حق تحصیل رایگان برای کلیه‌ی شهروندان خود به طور رایگان را در قانون اساسی کشور قرار داده است و آن‌ها در هر سن و هر شرایطی که بخواهند ادامه تحصیل دهند، آزادند.

حال که با سیستم آموزشی فنلاند آشنا شدید، چنانچه قصد مهاجرت برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارید، به نظر می‌رسد که کشور فنلاند نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. پس خوب است در مورد این کشور و نیز سیستم آموزشی فنلاند نیز به خوبی تحقیق نمائید تا بتواید به انتخاب درست‌تری بپردازید.

از اینکه همواره با ما همراه و همگام هستید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید و سوالات و مشکلات خود را با ما مطرح نمائید.

تاریخ انتشار 02 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر