تا کنون هرگاه صحبت از مدارک و سرتیفیکت در حوزه حسابداری به میان می آمد، CPA حرف اول را می زد. اما امروزه یکی دیگر از مدارک تخصصی حوزه ی حسابداری به نام مدرک CMA مطرح می باشد و تعداد متقاضیان برای دریافت این مدرک روز به روز در حال افزایش است، چرا که CMA کم کم در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین سرتیفیکت های حسابداری است. با تراپی همراه شوید تا مطالب بیشتری در مورد مدرک CMA بیاموزید.

حتما بخوانید :

مدرک سلتا (CELTA) چیست؟

تائیدیه مدرک تحصیلی توسط ارزیابی ZAB

از آنجا که تجزیه و تحلیل داده ها به یک نیاز اساسی برای موفقیت بلند مدت کسب و کارها تبدیل شده است ، کارفرمایان به طور فزاینده ای به دنبال دریافت مدرک CMA هستند تا بتوانند پیش بینی دقیق و تصمیم گیری مبتنی بر داده داشته بشند که زمینه را برای سودآوری در آینده فراهم می کند.

گواهینامه CMA چیست؟

گواهینامه حسابدار مدیریت مجاز (CMA) یک اعتبار معتبر حرفه ای است که از طریق موسسه حسابداران مدیریت (IMA) ارائه می شود و نشان دهنده تخصص در مدیریت حسابداری و مالی شرکت ها می باشد.

مدرک CMA

دریافت مدرک CPA یکی از شروط ارتقا شغلی در یک شرکت حسابداری عمومی و پیش شرط بسیاری از موقعیت های حسابداری شرکتی است. CPA یک مجوز برای انجام حسابداری عمومی است ، در حالی که CMA یک گواهینامه است که تخصص در امور مالی شرکت ها و مدیریت کسب و کار را نشان می دهد.

حتی می توان گفت CPA بیشتر مربوط به فعالیت هایی مانند امور مالیاتی ، حسابرسی و انطباق است ، در حالی که CMA بیشتر مربوط به مشاوره ی تخصصی در حوزه حسابداری می باشد. کارفرمایان معمولاً هنگام استخدام در پست های سطح بالا در شرکت خود، به دنبال متقاضیان با مهارت های رهبری و تصمیم گیری استراتژیک می گردند.

CMA برای کارفرمایانی که با کمبود فزاینده ای از کارشناسان امور مالی شرکت ها مواجه هستند، یعنی کسانی که می توانند بینش عملیاتی را از مجموعه داده های بزرگ بدست آورند و از این اطلاعات برای بهبود پیش بینی و آگاهی از استراتژی های تجاری آینده استفاده کنند، مناسب و بسیار مفید می باشد.

در حقیقت مدرک CMA به دلیل تمرکز دوگانه در حسابداری و امور مالی ، مدرکی همه جانبه به حساب می آید.

نقش اصلی دارنده مدرک CMA چیست؟

دارنده مدرک CMA از مهارت های مالی و حسابداری برخوردار است ، به علاوه قادر به برنامه ریزی استراتژیک ، مدیریت عملکرد و مهارت های تصمیم گیری در کسب و کار نیز می باشد.

این افراد می توانند در طیف وسیعی از صنایع از جمله امور مالی شرکت ها یا شرکت های حسابداری و همچنین سازمان های دولتی و موسسات آموزشی یا شرکت های بزرگ کار کنند و می توان آن ها را به عنوان تحلیل گران مالی ، مدیران حسابداری ، کنترل کنندگان و یا افرادی فعال در سایر سمت اجرایی دیگر در نظر داشت.

ملزومات دریافت مدرک CMA

مطابق با قوانین IMA ، داوطلبان دریافت مدرک CMA ، لازم است که مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه های معتبر داشته باشند به علاوه دو سال سایقه کار تمام وقت در سمت حسابداری مدیریت، تا واجد شرایط دریافت گواهینامه CMA شوند. همچنین لازم است که عضو فعال انجمن حسابداری باشند و یک آزمون دو بخشی را پشت سر گذاشته باشند.

در بیشتر برنامه های آمادگی آزمون CMA به داوطلبان توصیه می شود قبل از شرکت در آزمون، 150-170 ساعت درس گذرانده باشند.

هر قسمت آزمون CMA شامل 100 سوال چند گزینه ای و دو سوال مقاله ای است که باید در عرض چهار ساعت تکمیل شود.

مدرک CMA

بخش اول آزمون شامل موارد زیر می باشد :

  • مدیریت هزینه: 15٪
  • فناوری و تجزیه و تحلیل: 15٪
  • کنترل های داخلی: 15٪
  • تصمیمات گزارشگری مالی خارجی: 15٪
  • مدیریت عملکرد: 20٪
  • برنامه ریزی ، بودجه بندی و پیش بینی: 20٪

و بخش دوم آزمون شامل این موارد می باشد :

  • تجزیه و تحلیل صورت مالی: 20٪
  • امور مالی شرکت: 20٪
  • تحلیل تصمیم: 25٪
  • تصمیمات سرمایه گذاری: 10٪
  • اخلاق حرفه ای: 15٪
  • مدیریت ریسک: 10٪

داوطلبان برای دریافت گواهینامه CMA باید این دو بخش آزمون را طی سه سال پشت سر بگذارند.

آیا امکان دریافت مدرک CMA فقط برای فارغ التحصیلان رشته حسابداری وجود دارد؟

این سوال بسیاری از علاقه مندان دریافت مدرک CMA است. در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که اگر چه برنامه های آمادگی برای آزمون CMA برای رشته های حسابداری طراحی شده است، اما امکان شرکت در این آزمون برای افراد دیگر هم مجاز است، فقط لازم است که به دانش بنیادی حسابداری مسلط بوده و همچنین سابقه ی کار حسابداری داشت باشند.

از همراهیتان بسیار سپاسگزاریم!

تاریخ انتشار 30 اسفند 1399
نویسنده  سحر طاهری
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر