خبر ورود ایران به لیست سیاه FATF خبری نا امید کننده است که ممکن است موجبات نگرانی افراد بسیاری را فراهم آورده باشد. در ادامه با تراپی همراه باشید تا بیشتر به ابعاد مختلف این مسئله از زبان برخی سیاستمدران بپردازیم.

بیشتر بخوانید: تاثیر هوش تجاری بر موفقیت کارآفرینان تازه کار در سال 2020

لیست سیاه FATF

چرا ایران وارد لیست سیاه FATF شد؟

 "کوروش احمدی به نقل از ایرنا " گفت:" درب خروج از لیست سیاه FATF برای ایران باز است ... فقط باید از جایی که متوقف شده است دوباره شروع کند. "به گفته Financial Tribune ، وی، عضویت ایران در پالرمو و مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان راهی برای خروج ایران از لیست سیاه FATF بیان کرد.

جدا از کنوانسیون های ذکر شده، ایران باید پنج توصیه دیگر را نیز برای خروج از لیست سیاه FATF اجرا کند، که احمدی گفت "عمدتا موارد فنی و حقوقی هستند که مقامات ایرانی هیچ اعتراضی برای اجرای آن ها ندارند". سازمان FATF پس از عدم موفقیت تهران در رعایت هنجارهای بین المللی مربوط به بودجه ضد تروریسم، ایران را در لیست سیاه خود قرار داد.

در گزیده ای از بیانیه  سازمان FATF آمده است: "اگر ایران كنوانسیون های تأمین مالی تروریسم پالرمو و تأمین مالی تروریسم را تصویب كند ، مطابق با معیارهای FATF ، در مورد مراحل بعدی تصمیم خواهد گرفت ، از جمله اینكه آیا اقدامات متقابل را متوقف خواهد كرد یا نه."

این مسئله پس از آن صورت گرفت كه ایران نتوانست تا مهلت تعیین شده در آخرین جلسه FATF در ماه اكتبر، استانداردهای FATF را به طور کامل رعایت کند. FATF پس از آن یک مهلت نهایی به ایران داده بود تا هنجارهای بین المللی را رعایت کند و گفته بود در غیر این صورت "همه اعضای خود را ترغیب می کند تا اقدامات متقابل علیه ایران را انجام دهند".

 FAFT در بیانیه روز جمعه گفت: "اقدامات متقابل علیه ایران را از حالت تعلیق در آورده و آن ها را به طور کامل اجرا می کند و اعضای خود را فرا می خواند و از کلیه حوزه های قضاییه می خواهد اقدامات متقابل مؤثر را به کار گیرند."

در واکنش به تصمیم ناظر جهانی ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اقدام FATF را ناچیز شمرد و گفت: "این اقدامات هیچ مانعی برای تجارت خارجی ایران و ثبات در نرخ ارز خارجی نخواهد داشت". در حالی که کورش احمدی بیان کرد: "این امر بازارهای بین المللی مالی را مجبور می کند هنگام تعامل با ایران ، احتیاط بیشتری به عمل آورند."

این دیپلمات پیشین گفت که اقدام FATF  علیه ایران برای کشورهای متخاصم که مایل به فشار بیشتر بر اقتصاد ایران هستند، فرصتی بسیار عالی است. وی با اشاره به اصطلاح "سیاست فشار حداکثر بر ایران توسط دونالد ترامپ و دولت شاهکار وی" گفت: "اقدام FATF  به کشورهایی که مایل به افزایش فشار بر ایران هستند ، فضایی بیشتر داده است."

لیست سیاه FATF

با تأخیر اما برقرار

اقدام ناظر جهانی برای قرار دادن ایران در لیست سیاه خود به معنای عواقب وخیم بر اقتصاد ایران است. با این حال ، به گفته محمد مهدی مظاهری ، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی ، اثرات ممکن است فوری نباشد و ممکن است همه بخش های اقتصادی تحت تأثیر مستقیم یا به یک نسبت مساوی قرار نگیرند. وی گفت: "با توجه به اقدامات خصمانه بی شماری که قبلاً به کشور ما تحمیل شده است ، بعید است که این تصمیم تأثیر فوری بر اقتصاد بگذارد یا وضعیت معیشت مردم را از بین ببرد."

مظاهری با یادآوری اینکه تعداد انگشت شماری از کشورها در لیست سیاه FATF قرار دارند، گفت: "دیدن این که ایران در کنار یک کشور جدا شده مانند کره شمالی قرار دارد امری ناامید کننده است."

مجیدرضا حریری ، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ، با اشاره به یک نظر مشابه ، گفت این تصمیم در کوتاه مدت تأثیر آنچنانی نخواهد داشت زیرا " بخش بزرگی از تجارت خارجی ایران از طریق کانال های غیر بانکی انجام می شود." با این حال، باید افزود که " این اقدامات اثرات عمیقی روانشناختی خواهد داشت. به طور خلاصه ، ممکن است شرکتهایی که قبلاً مایل بودند با ما همکاری کنند، دیگر خواهان همکاری و معامله با ایران نباشند."

با این حال شایان ذکر است که درب خروج ایران از لیست سیاه FATF همچنان باز است و میتوان امید داشت که با رعایت قوانین FATF بتوان از این لیست خارج شده و از اثرات مخرب این اقدام بر اقتصاد کشور جلوگیری کرد. در صورتی که این مقاله برای شما مفید بوده است آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

تاریخ انتشار 17 اسفند 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر