مدت زمانی است که مطالب زیادی در مورد FATF مطرح است و شاید شنیده باشید که نام ایران نیز در لیست سیاه FATF قرار گرفته است. درکنار آن مسئله‌ی دیگری مطرح است به نام  CFT. آیا مایلید تا در مورد این دو اصطلاح FATF و CFT مطالبی را بیاموزید؟ در این مقاله با تراپی همراه شوید.

بیشتر بدانید : جلسه کشورهای G20 برای تنظیم رمزنگاری ارز در راستای استانداردهای FA TF

آشنایی با FATF و زمینه‌ی فعالیت‌های آن

Financial Action Task Force یا (FATF)  عبارتست از گروه ویژه‌ی اقدام مالی که به منظور مبارزه با پولشویی در کل دنیا تشکیل شده است و از سال 1978 فعالیت خود را آغاز نموده است. FATF در حقیقت یک سازمان بین دولتی است که مقر آن در پاریس است. این سازمان فعالیت‌های خود را گسترش داد و در سال 2012 در زمینه‌ی مبارزه با کلیه‌ی جرائم مالی فعالیت نمود. جرائم مالی عبارتند از : پولشوئی، تامین مالی تروریسم و مواردی از این قبیل.

FATF

ایده‌ی تاسیس سازمان FATF توسط کشورهای عضو G7 مطرح شد و شامل چند کشور می‌باشد که این کشورها طبق دستورالعمل‌های تعیین شده‌ای کشورهای کل دنیا را تحت کنترل و بررسی قرار می‌دهند و فعالیت‌های مالی آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند  تا هر گونه جرائم مالی را تشخیص دهند.

سازمان FATF کلا 40 قانون برای مبارزه با پولشویی در نظر گرفته است و 9 قانون برای مبارزه با تامین مالی تروریسم.

لیست سیاه FATF چیست؟

در بررسی‌هایی که توسط سازمان FATF انجام می‌شود، چنانچه متوجه شوند که در کشوری فعالیت‌های غیرقانونی که منجر به پولشوئی می‌شود یا تامین مالی تروریسم و مواردی از این قبیل در حال انجام است، هر گونه روابط مالی با آن کشور را خطرناک اعلام کرده و نام آن کشور در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد.

در حقیقت وقتی نام یک کشور در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد، کلیه‌ی موسسات مالی مهم دنیا، بانک‌ها و شرکت‌های معتبر دنیا از ایجاد روابط مالی با آن کشور سرباز خواهند زد و هر گونه اقدام مالی از سوی آن کشور را خطرناک اعلام خواهند کرد.

از نظر این سازمان کشورهایی که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند، جز پرخطرترین کشورها برای روابط مالی و سرمایه گذاری می‌باشند. در سال 2009 نام کشور ایران و پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان در لیست سیاه قرار گرفت. از نظر سازمان FATF نام ایران حتی در جایگاهی به مراتب بدتر از لیست سیاه و در کنار کره‌ی شمالی قرار گرفته است که باید بر علیه آن‌ها اقدامات مقابله‌ای انجام شود.

در ادامه به ذکر نام کشورهای عضو سازمان FATF خواهیم پرداخت.

کشورهای عضو FATF را بشناسید

آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، ایسلند، هند، جمهوری ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا. این‌ها کشورهایی هستند که عضو سازمان FATF می‌باشند.

FATF

پس از آنکه اعلام شد کشور ایران در جایگاه بدی در لیست سیاه FATF قرار دارد و باید بر علیه آن اقداماتی صورت گیرید. دولت ایران فعالیت‌های خود را در جهت اثبات حقانیت خود و شفاف سازی فعالیت‌های مالی خود به خصوص در زمینه تامین مالی تروریسم، صورت داد و پیرو آن، سازمان FATF نیز برای کشور ایران، مدت زمانی را تعیین کرد تا به سازمان FATF بپیوندد.

در کنار FATF مورد دیگری مطرح است و CFT است، که CFT لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است. تا کنون چند مورد از این لوایح در مجلس شورای اسلامی مورد برسی قرار گرفته است اما همچنان در دست بررسی است و به هیچ نتیجه‌ی مشخصی در مورد آن نرسیده‌اند. CFT در واقع قراردادی است بین المللی که برای کشورهای عضو لیست سیاه شرایطی قرار داده است که برای خروج از لیست سیاه باید عضو کنوانسیون CFT بشوند.

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با اصطلاحاتی نظیر FATF و CFT آشنا کنیم و قدری بر اطلاعات شما عزیزان در این زمینه بیافزائیم. امید است آنچه گفته شد مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دوستان، شما نیز می‌توانید اطلاعات ارزشمندی که در این زمینه دارید را نیز در صورت تمایل از طریق کامنت با دیگر دوستان در میان بگذارید.

لطفا با ما در تماس باشید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذراید. همکاران ما در تیم تراپی آماده‌ی پاسخگوئی به کلیه‌ی سوالات و مشکلات شما عزیزان می‌باشند.

تاریخ انتشار 17 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر