اغلب کارآفرینانی که به  فکر راه اندازی استارت اپ هستند، ترجیح می‌دهند از کسب و کارهای کوچک شروع کنند. اما پس از مدتی که در کار خود به ثبات رسیدند و به اهداف معین شده در طرح کسب و کار خود دست یافتند، ممکن است تصمیم بگیرند که کسب و کار کوچک خود را توسعه دهند. اولین سوالی که ممکن است به ذهن صاحبان کسب و کارهای کوچک خطور کند این است که : چگونه کسب و کار کوچک خود را توسعه دهیم؟ برای توسعه کسب و کارهای کوچک باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت. لطفا با تراپی همراه شوید.

چگونگی توسعه کسب و کارهای کوچک

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک تصمیم دارند که به توسعه بیزینس خود بپردازند و برای این کار نیز بسیار عجله دارند. اما باید به آن‌ها بگوئیم که چنانچه برای توسعه کسب و کار خود شتاب زده و بدون برنامه عمل کنید، قطعا احتمال این خطر وجود دارد که همه‌ی آنچه در طی سال‌ها ساخته‌اید را در مدت زمان کوتاهی ویران کنید و با شکست مواجه شوید. بنابراین نکاتی که در ادامه‌ی این مقاله برای شما خواهیم گفت را به دقت مطالعه کنید تا در این زمینه به مشکل جدی برخورد نکنید.

توسعه کسب و کارهای کوچک

نکاتی که برای توسعه کسب و کارهای کوچک باید در نظر بگیرید

در این بخش از مقاله نکاتی را ذکر خواهیم کرد که برای توسعه کسب و کارهای کوچک باید بدانید

فرهنگ شرکت خود را توسعه دهید

فرهنگ قوی موجود در یک شرکت تیم کاری شما را در کنار یکدیگر سال‌ها حفظ خواهد کرد و به رشد چشم گیر کسب و کار شما منجر خواهد شد. برای ارتقا فرهنگ یک شرکت، اگر نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید، می‌توانید با تیم کاری خود سوالات زیر را مطرح نموده و به پاسخ‌های آن‌ها خوب دقت کنید.

این سوالات عبارتند از :

  • این شرکت برای چه بر پا شده است؟
  • فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم برای چیست؟
  • این شرکت به چه چیز اعتقاد دارد؟
  • ارزش‌های ما کدامند؟
  • شرکت ما قرار است به کدام سمت و سو برود؟

با توجه به پاسخ‌هایی که برای این سوالات دریافت می‌کنید، می‌توانید موارد جدید و ارزشمندی را در کسب و کار کوچک خود فرهنگ سازی کنید. به این ترتیب مشتریان جدید را هم می‌توانید به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

افراد درستی را به کار بگیرید

دومین نکته‌ای که برای توسعه کسب و کارهای کوچک باید به آن دقت کافی داشته باشید، انتخاب افراد درست با مهارت‌های لازم است. مرحله‌ی استخدام نیرو یکی از مهم‌ترین مراحل و بهتر است بگوئیم از مراحل بحرانی در راه‌اندازی و توسعه یک کسب و کار است. پس این مسئله بسیار مهم است که به اندازه‌ی کافی برای انتخاب نیروهای متخصص و البته مناسب زمان بگذارید. بنابراین افرادی را که برای استخدام در شرکت خود انتخاب می‌کنید، بر اساس مهارت‌های تکنیکال و نیز تجربیاتی که دارند،  بسنجید. به علاوه پس از سنجیدن مهارت‌ها و استخدام آن‌ها در طول زمان نیز آن‌ها را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا برای کاری که انتخاب شده‌اند مناسب خواهند بود یا نه.

توسعه کسب و کارهای کوچک

بر نوآوری متمرکز شوید

از دیگر نکات مهم برای توسعه کسب و کارهای کوچک این است که تمرکز خود را بر نوآوری قراردهید و در بخش‌های درستی از کسب و کار خود با خلاقیتی که به خرج می‌دهید، تغییرات موثر ایجاد کنید.

زمانی که به توسعه کسب و کار کوچک خود فکر می‌کنید، ممکن است تنها در این اندیشه به سر ببرید که برای بهبود محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید هزینه‌ای را در نظر بگیرید. اما علاوه بر این شما بایستی در نحوه‌ی برقراری ارتباط با مشتریان و بازدیدکنندگان نیز خلاقیت به خرج دهید و ارتباط خود را با  آن‌ها به شیوه‌ای جذاب‌تر برقرار کنید. همچنین از اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه نیز می‌توانید کمک بگیرید و خدمات خلاقانه‌تری به مشتریان ارائه دهید.

از دیگر نکاتی که باید در نظر داشته باشید که در توسعه کسب و کارهای کوچک تاثیر گذار است، این است که به شیوه‌ای متفاوت برند خود را تبلیغ کنید و سعی کنید با انجام تبلیغات متفاوت و به کارگیری شیوه‌های خلاقانه در تبلیغات، تصویر ذهنی متفاوت‌تری از برند خود در ذهن مشتریان و بازیدکنندگان ایجاد کنید.

و نکته‌ای دیگر که بسیار هم مهم است و به توسعه کسب و کارهای کوچک بسیار کمک می‌کند این است که هرگز مشتری‌های فعلی خود را فراموش نکنید. بسیاری ازصاحبان کسب و کارهای کوچک برای توسعه‌ی کسب و کار خود همواره به دنبال جذب مشتری بیشتری هستند و از مشتریان فعلی خود غافل می‌شوند. اما کار شیوه ی درست برای جذب مشتری جدید در گرو نظر سنجی از مشتریان فعلی می‌باشد. شما می‌توانید نظر مشتریان خود را در مورد محصولات و خدمات خود بدانید و با توجه به نیازهای جدیدی که مطرح می‌کنند، محصولات و خدمات خود را تغییر دهید، به این ترتیب این می‌تواند باعث جذب مشتریان دیگر شود.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار سپاسگزاریم.

تاریخ انتشار 07 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر