آیا ایران ارزهای دیجیتالی را به رسمیت می‌شناسد؟ ارز دیجیتالی ایران بر چه اساسی ایجاد شده است؟ آیا در ایران هر کسی می‌تواند از ارزهای دیجیتالی استفاده کند؟ آیا تا کنون در مورد انقلاب بلاک چین چیزی شنیده اید؟ و یا به ارزهای دیجیتال و استفاده از آن‌ها فکر کرده‌اید؟ برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده با تراپی همراه باشید تا شما را با سیاست‌های ایران در مورد ارزهای دیجیتالی آشنا سازیم.

ایران : در انتظار انقلاب بلاک چین

از 29 تا 30 ژانویه تهران میزبان هشتمین کنفرانس سالانه بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت الکترونیکی بود، که توسط موسسه تحقیقات پولی و بانکی ترویج یافت. موضوع این کنفرانس انقلاب بلاک چین در ایران بود. پایان این کنفرانس تنها گامی در جهت مسیر طولانی و بحث بر انگیز در رویکرد ارز دیجیتال بود که ایران را در این چند ساله اخیر درگیر کرده است.

انقلاب بلاک چین

سیستم بانکداری جمهوری اسلامی ایران

پیگیری محطاط ارز دیجیتالی

علاقه و توجه مقامات ایرانی در مورد فرصت‌ها و تهدید ارزهای دیجیتالی به زمستان سال 2017-18 بر می‌گردد. در طول این دوره استفاده از بیت کوین و صحبت در مورد آن یک روند صعودی داشت. دبیر کمیسیون ریاست جمهوری نگرشی را در مورد ارزهای دیجیتالی مطرح کرد که به دلیل نگرانی‌های مسئولان در مورد خطرات ناشی از نوسانات شدید و ماهیت غیر قابل کنترل ارزهای دیجیتالی مورد استقبال قرار نگرفت. یکی از شک و شبهه های مسئولین حلال نبودن ارزهای دیجیتالی به دلیل فیزیکی و واقعی نبودن این دارایی‌ها و همچنین از دست رفتن دارایی مردم معتقد و با ایمان ایران به جیب کافران است.

در ژانویه 2019، ستاد خبری هشتمین کنفرانس سالانه بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت، آخرین اظهارات معتبر موسویان در این مورد را نقل کرده است:

او گفته که بیت کوین را نمی‌تواند به عنوان یک ارز در نظر بگیرد زیرا پول باید ثبات داشته باشد تا بتوان بر اساس آن دارایی‌های دیگر را ارزش گذاری کرد. ارزی که مقدار آن در طول یک سال 19 بار تغییر کند، حاکی از این است که ماهیت این ارز را نمی توان به عنوان معیاری مناسب برای اندازه گیری دارایی ها مورد استفاده قرار داد و همچنین ابعاد آن به دلیل رمز نگاری و کد گذاری ناشناخته و غیر قابل اعتماد است.

سکه مجازی علیه شیطان بزرگ

به رغم انتقادات صورت گرفته، ارزهای دیجیتالی هم به صورت monetary orthodoxy و هم به صورت Sharia موجود می باشند. مقامات ایرانی یا حداقل بخشی از آنها، به پول دیجیتالی به عنوان یک راه حل بالقوه برای حل برخی از مشکلات کشور نگاه می‌کنند. آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین حامیان بلاک چین در ایران است. جهرمی در ابتدای فوریه سال 2018 به منظور توسعه اینترنت در ایران ایده‌ا‌‌ی برای پول دیجیتال ملی ارائه کرد که تقریبا مشابه پترو در ونزوئلا بود. نقشه پیشرفت راه در طول سال گذشته مرتبا اعلام می‌گردید. تا در تابستان گذشته به نقل از گزارش IBENA (آژانس خبری وابسته به CBI)، ویژگی‌های اصلی ارز دیجیتال ملی به شرح زیر گزارش داده شد:

انقلاب بلاک چین
  1. حمایت از ریال
  2. صادر کننده بانک مرکزی ایران است و حجم صدور آن بستگی به تصمیم بانک دارد.
  3. ارز دیجیتالی ایران تحت زیر ساخت خصوصی بلاک چین توسعه یافته و قابل استخراج نیست.
  4. این زیرساخت قرار است به عنوان یک اکوسیستم برای بانک‌های ایرانی و همچنین شرکت های فعال در حوزه ارز دیجیتالی موجود باشد.

پس از اعلام ویژگی‌های ارز دیجیتالی ایران، آذری جهرمی در کنفرانسی در مورد بانکداری الکترونیکی و سیستم‌های پرداختی در تهران، خاطر نشان کرد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران (CBI) در حال آزمایش پنج پروژه مختلف در زمینه فناوری بلاک چین می‌باشد.

با این وجود، علی‌رغم ابزارهای ساده‌ای که سیستم بانکداری برای استفاده از این فناوری، مورد استفاده قرار داده است ارز دیجیتال ایرانیان در آینده می‌تواند زمینه ساز یکی دیگر از عناصر اصلی در درگیری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا باشد.     

به محض تحریم‌های مجدد شرکت‌های خارجی از سوی آمریکا به دلیل ادامه تجارت با ایران طرح پول ملی دیجیتال به عنوان یک ابزار مفید برای تسهیل انتقال بین المللی ارز، حتی در شرایط تحریم، دوباره مطرح خواهد شد.

از اینکه تا آخر مقاله‌ی انقلاب بلاک چین ، با ما همراه بودید صمیمانه از شما سپاسگزاریم. در صورتی‌ که اطلاعی در مورد ارز دیجیتال ایران، فناوری بلاک چین و همچنین کنفرانس بانکداری برگزار شده در تهران دارید؛ لطفا نظرات خود را در کامنت‌ها بیان کنید تا دیگر مخاطبان نیز از آنها بهره‌مند شوند.

تاریخ انتشار 07 اسفند 1397
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر