هنگامی که منابع هاست اشتراکی نیاز کاربران و مدیران پروژه های IT را برطرف نکند، احتمالاً به دنبال راه حل میزبانی منابع اختصاصی هستید که حداقل نوعی مجازی سازی را ارائه می دهد. در حال حاضر، بازار از  به سمت راه حل هایی در حال حرکت است که به شرکت ها امکان دسترسی به داده های خود را در هر کجا، در هر زمان و با فراهم کردن محیطی امن برای ذخیره داده ها و استقرار برنامه ها می دهد. دو نوع متداول از گزینه های سرور اختصاصی مجازی در بازار، سرورهای اختصاصی مجازی (VDS) و سرورهای خصوصی مجازی (VPS) هستند که در ادامه تراپی به توضیح کامل آنها پرداخته است.

 

سرور اختصاصی مجازی

 

مجازی سازی چیست؟


تصور کنید که یک سرور فیزیکی قدرتمند وجود دارد و برای یک پروژه معمول تجارت الکترونیکی یا یک پورتال MMO استفاده می شود. اما هم پروژه تجارت الکترونیکی و هم پورتال MMO، هاستینگی که به اشتراک گذاشنتد را وسیع کرده و از طرفی نیاز به ارتقا دارند. 

این دقیقا جایی است که نیاز به مجازی سازی می باشد. مجازی سازی تکنیکی برای اختصاص دادن برخی از منابع رایانه به دو یا چند سیستم عامل همزمان فعال است. به عنوان مثال، در این حالت می توان از آن برای ایجاد دو ماشین مجازی (VM) استفاده کرد و به هر یک از آنها نیمی از منابع سرور واقعی را اختصاص داد. به این ترتیب وب سایت تجارت الکترونیکی و پورتال صنفی MMO می توانند هزینه اجرای یک سرور را تقسیم کرده و از منابع تضمین شده برای پروژه های خود بهره مند شوند.

 

روش های مجازی سازی

دو روش معمول برای مجازی سازی وجود دارد که در ادامه به صورت مفصل به توضیح آنها پرداخته شده است:

 

مجازی سازی OS-level

 این ماشین های مجازی از لحاظ فنی سیستم های عملیاتی هستند که در کانتینر کار می کنند. آنها هسته اصلی (mother) سیستم عملیاتی، CPU ،RAM ،HDD و شبکه را اشتراک می گذارند. گرچه این روش مجازی سازی محدود است، اما هنوز هم برای بسیاری از کارها قابل استفاده و مناسب است و نیازی به اصلاح سیستم عملیاتی ندارد. متأسفانه، فقط سیستم های عملیاتی که روی همان هسته ساخته شده اند، به عنوان سیستم مادر، می توانند با استفاده از این روش مجازی سازی شوند. در هاستینگ، ماشین های مجازی ایجاد شده با مجازی سازی  OS-level، سرورهای خصوصی مجازی یا Virtual Private Servers نامیده می شوند.

Para virtualization

 

سرور اختصاصی مجازی Para virtualization نیاز به یک Hypervisor دارد، یک سخت افزار ویژه در CPU که زودتراز OS level اجرا می شود و تخصیص منابع بین سیستم عملیاتی اصلی (mother) و VM را مدیریت می کند. این سرور همچنین،  باعث اجرای بیشتر VM ها می شود و از این رو بیشتر به مجازی سازی نزدیک است. مشکل این سرور این است که hypervisor عملکرد هر سیستم عملیاتی را که به طور خاص برای آن نوشته نشده است به طور چشمگیری کاهش می دهد. اما برخی از سیستم های عملیاتی می توانند برای اجرا با استفاده از Hypervisor بصورت بومی سازی تغییراتی ایجاد کنند که این امر باعث افزایش عملکرد گسترده در مقایسه با مجازی سازی کامل می شود. با این حال همه سیستم های عملیاتی قابل تغییر نیستند، سیستم های عملیاتی برای تغییر یک کد منبع باز را فراخوانی می کنند، که مثلاً ویندوز آن را ارائه نمی دهد. در اصطلاحات میزبانی، VM های paravirtualized به سرورهای اختصاصی مجازی یا Virtual Dedicated Servers معروف می باشند.

 

سرور اختصاصی مجازی

 

سرورهای اختصاصی مجازی  VDS/VPS

از بسیاری جهات، سرورهای اختصاصی مجازی  VDS/VPS  تقریباً یکسان می باشند. آنها به سرور اجازه می دهند تا به بخش های مختلفی تقسیم شده و هرکدام یک "tenant" را با اطمینان حفظ کنند. تفاوت اصلی در میزبانی VDS در مقایسه با میزبانی VPS، نحوه عملکرد لایه مجازی سازی است که بین سخت افزار و سیستم عامل قرار دارد. یک سرور خصوصی مجازی معمولاً از یک لایه مجازی سازی استفاده می کند که در سطح OS کار می کند و گزینه های محبوب VPS مانند OpenVZ (اساس Virtuozzo) از فناوری هایی استفاده می کند که مبتنی بر یک هسته لینوکس است. این لایه اجازه می دهد تا یک سرور واحد چندین نمونه جدا از هر پلتفرم را اجرا کند، همچنین به عنوان کانتینر شناخته می شود. به همین دلیل، این نوع مجازی سازی اغلب با عنوان "container-based" شناخته می شود.

در همین حال، هاست VDS، متکی بر سطح پارتیشن منطقی است. برای اینکه یک سرور اختصاصی مجازی Hyper-V به درستی کار کند، باید یک پارتیشن parent ایجاد و ویندوز سرور 2008 اجرا شود. hypervisor وظیفه دارد که کلیه دسترسی به منابع tenants را در سیستم بررسی کند. 

به طور کلی برای یک کاربر نهایی معمولی، هیچ تفاوتی بین سرور اختصاصی مجازی VPS و VDS وجود ندارد، بنابراین 99٪ از کاربران نهایی هرگز نیازی به نگرانی در مورد تفاوت بین دو نوع ماشین مجازی گفته شده ندارند. با این حال در صورتیکه اطلاعات کاملی در این زمینه دارید، لطفا نظرات خود را به صورت کامل در کامنت ها بیان کنید، تا دیگر کاربران نیز بهره مند شوند.

تاریخ انتشار 04 آذر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر