ما همواره شاهد نوسانات ارزی هستیم و انواع ارز ، چه پوند، چه دلار و چه ریال ایران و ... ، همه همواره در حال نوسان هستند. آیا می‌دانید چرا؟ شاید این سوال خیلی از شما باشد که چرا نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند؟ علت نوسان نرخ ارز که گاهی بسیار چشم گیر است، چیست؟ در ادامه با تراپی همراه شوید تا در مورد علت نوسان نرخ ارز نکاتی را برای شما بیان کنیم و عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز را برای شما عزیزان ذکر کنیم.

چرا نرخ ارز دچار نوسان می شود؟ علت نوسان نرخ ارز

برای پاسخ به این سوال باید به دنبال عواملی باشیم که بر نرخ ارز و نوسانات آن تاثیرگذار است. یکی از مهم ترین عوامل آن میزان عرضه و تقاضای یک واحد ارزی است که باعث به وجود آمدن تغییر در قیمت آن می‌شود. در حقیقت تغییر نرخ ارز با میزان تقاضای آن نسبت مستقیم دارد. هر چه تقاضا بیشتر شود، قیمت ارز نیز بیشتر می‌شود و هر چه تقاضا کمتر شود، قیمت ارز کاهش می‌یابد.

نوسان نرخ ارز

حال باید دید که چه فاکتورهایی بر میزان عرضه و تقاضا تاثیرگذار است. همچنان با ما همراه باشید تا شما را با عوامل موثر بر میزان عرضه و تقاضای یک واحد ارزی که موجب نوسان نرخ ارز می‌شود، آشنا نمائیم.

آشنایی با عوامل موثر بر میزان عرضه و تقاضای واحدهای ارزی

عواملی که در این بخش از مقاله ذکر خواهیم کرد، بر نوسانات نرخ ارز تاثیر گذار است.

وضعیت بازرگانی و شرایط تجاری یک کشور

یکی از علل نوسان نرخ ارز وضعیت تجاری یک کشور است. همانطور که می‌دانید، تجارت یک کشور مربوط می‌شود به صادرات و واردات. چنانچه نرخ صادرات یک کشور نسبت به واردات آن بیشتر باشد، می‌توان گفت آن کشور از شرایط تجاری خوبی برخوردار است. هر چه صادرات یک کشور بیشتر باشد، تقاضای ارز آن کشور نیز افزایش می‌یابد و ارزش ارز در آن کشور افزایش خواهد یافت.

نرخ بهره

از دیگر علل تاثیرگذار بر نوسان نرخ ارز ، نرخ بهره است. نرخ بهره با نرخ ارز نسبت مستقیم دارد. هر چه نرخ بهره بیشتر باشد، ارزش ارز نیز بالاتر خواهد بود و محبوبیت آن ارز نیز بیشتر می‌شود. هر چه نرخ بهره بیشتر باشد تمایل به جذب سرمایه خارجی که باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود، بیشتر می‌شود.

وضعیت سیاسی یک کشور

کشوری که دارای ثبات سیاسی بیشتری باشد، سرمایه‌ی خارجی بیشتر به آن جذب می‌شود چرا که سرمایه گذاران خارجی بیشتر تمایل دارند که در آن کشور سرمایه گذاری کنن در نتیجه این باعث ورود ارز به کشور می‌شود. پس عدم آشفتگی سیاسی و ثبات و پایداری سیاست یک کشور، بر ارزش ارز تاثیرگذار است.

نوسان نرخ ارز

وضعیت اقتصادی یک کشور

مجددا هر چه چرخه‌ی اقتصادی یک کشور به درستی عمل کند و وضعیت اقتصادی آن کشور بهتر شود، جذب سرمایه خارجی به کشور بیشتر خواهد بود و به این ترتیب ارز به داخل کشور سرازیر می‌شود. که این باعث افزایش ارزش ارز یک کشور نیز خواهد شد.

میزان معاملات یک کشور با کشورهای خارجی

این به معنای میزان جذب سرمایه‌ی خارجی در یک کشور است. در واقع میزان بدهی‌های یک کشور، میزان معاملات و واردات و صادرات یک کشور تعیین کننده‌ی وضعیت اقتصادی فعلی یک کشور است. اگر معاملات انجام شده برای واردات بیشتر بوده و درآمد حاصل از واردات بیشتر از صادرات باشد، این باعث کاهش ارزش ارز آن کشور می‌شود.

میزان بدهی که یک دولت دارد

این نیز مربوط می‌شود به وضعیت اقتصادی یک کشور. هر چه بدهی کمتر، وضعیت اقتصادی بهتر، و جذب سرمایه‌ی خارجی بهتر خواهد بود و این به افزایش ارزش ارز کمک می‌کند.

مواردی که ذکر کردیم از جمله عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز و علت نوسان نرخ ارز در دنیا می‌باشد. حال متوجه شدید که چگونه عواملی نظیر شرایط اقتصادی، سیاسی، تجاری و ... در یک کشور می‌تواند بر ارزش ارز آن کشور و نرخ ارز تاثیرگذار باشد. چنانچه شما دوست عزیز اطلاعاتی مفید در این زمینه دارید نیز از طریق کامنت با دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید : چگونه قیمت دلار را تخمین بزنیم؟

امید است مطالب ذکر شده توانسته باشد رضایت شما گرامیان را به خود جلب کند. در صورتی که بعد از مطالعه ی مقالات ما با سوال یا مشکلی برخورد کردید، با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

از اینکه همواره با ما همراه و همگام هستید، از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

تاریخ انتشار 30 امرداد 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر