فرقی ندارد که سرمایه گذار هستید و یا یک فرد یمعمولی در جامعه ایراان! این روز ها نرخ ارز موضوع داغی بود که در تمام خانواده های ایرانی نگرانی بزرگی به وجود آورده بود. این روزها شاهد افزایش قیمت لحظه به لحظه ای دلار بوده ایم. این موضع می توانید تاثیر منفی بسیار زیادی در تمام جنبه های زندگی ما داشته باشد بنابراین بهتر است یعی نکنیم با چند جوک جدیت آن را فراموش کنیم ... اما سوالی که مطرح است این است که علت نوسانات دلار چیست ...  

برای این که شما عزیزان همگی به سادگی متوجه شوید من با یک مثال آغاز می کنم. اگر هر کدام از ما در شهر خود با یک حساب سر انگشتی تعداد توریست ها را بررسی کنیم، می بینیم که هر ساله رو به کاهش است. این موضوع در حالی است که تعداد افرادی که از فامیل و خانواده ما برای مسافرت به خارج از کشور می روند رو به افزایش است. زمانی که یان رفت و آمد هر دو به یک میزان و یا در حد هم نباشند باعث می شود که قیمت دلار و به طور کلی تمام ارزها افزایش پیدا کند. چرا که ارز خروجی از کشور همان میزانی نیست که ارز وارد کشور می شود. این تنها یک مثال در زمینه گردشگری بود. اگر این قضیه را به تمام مسائل کشور تعمیم دهیم به راحتی می توان متوجه دلیل نوسانات دلار شد. 

نوسانات دلار

یکی از بزرگترین چالش هایی که همواه ایران با آن رو به رو بوده و هست این است که اقتصاد خود را به میزان زیادی به دلار وابسته کرده است. یعنی بیشتر کالاهای مصرفی در سطح کشور وارداتی هستند. این مسئله باعث تشدید مسئله تورم می شود و تجدید تورم نیز باعث افزایش قمیت ارز! بنابراین می توان گفت ایران اگر برای استراتژی اقتصادی خود برنامه مستحکمی نداشته باشد در یک سیکل بی نهایت افزایش قیمت دلار و نوسانات دلار گیر خواهد کرد. 

اما بالاخره دولت بعد از تمام درگیری ها و نوسانات امروز قیمت دلار را به وصرت تک نرخی اعلام کرد تلاش کرد که از نوسانات دلار و ایجاد ضربه اقتصادی و اجتماعی به مردم جلوگیری کند. البته این خبر برای افرادی که دیروز دلار را با قمیت تقریبی 6 هزار تومان خریداری کرده اند کمی ناراحت کننده است. ولی دولت اعلام کرده است که دلار با نرخ تک 4200 به میزان زیادی در دسترس قرار خواهد گرفت.

نوسانات دلار

البته این نرخ تک رقمی تنها می تواند راه حل کوتاه مدتی برای کنترل بازار ارز باشد. چرا که در کشور میزان نرخ تورم متغیر است. همزمان با این که نرخ تورم تغییر می کنید نرخ ارز نیز باید تغییر کنید چرا که در غیر این صورت باز به بازار ضربه بزرگی وارد می شود. بنابراین دولت باید تلاش کند تا از این فرصت استفاده نموده و با توجه به نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود قیمت عرض را به صورت متغیر کنترل کند. 

در میان تمام این هیایو ارز و نوسانات دلار چیز دیگری که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد هجوم افراد زیادی برای خرید سکه به صورت پیش فروش از بانک ها بود. بسیاری از افراد تصمیم گرفتن با انجام این کاربر ارزش سرمایه گذاری خود اضافه کنند. تا جایی که بانک ها نتواستند پاسخگوی تمام این درخواست ها باشند و پیش فروش سکه را تنها به روز های زوج محدود کردند!

همچنین بیشتر بخوانید : 

 

در نهایت به این نکته باید اشاره کنم که تلاش کنیم کمی با یکدیگر مهربان تر باشیم. این روزها جامعه ایران شاهد اتفاقات عجیبی بود که یکی از آن ها گرانی بی رویه بسیاری از لوازم و کالاها بوده است. برخی از فروشندگان عزیز تلاش کردند در این مدت کالایی را که با دلار 4000 تومان خریداری کرده بودند با قیمت دلار 6200 به فروش برسانند. بنابراین شاید الان همه نفس راحتی کشیده باشیم که نوسانات دلار بالاخره متوقف شد ولی نمی توانیم منکر این مسئله شویم که در طول یک هفته چه تعداد از افراد دچار صدمات اقتصادی شدند. 

تاریخ انتشار 24 فروردین 1397
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر