مخاطبان عزیز باز هم دلار و ارز و قیمیت! در صورتی که مقاله های تراپی را دنبال کرده باشید، الان به خوبی می توانید شرایط ارز در ایران را تحلیل نمایید. امروز خبری نسبتا بد که انتظار آن می رفت را شنیدم که تصمیم گرفتم با شما در میان بگذارم. در صورتی که می خواهید در مورد عمر کوتاه ارز تک نرخی/ یوروی ۲ نرخی جایگزین دلار شد بیشتر بدانید در این مقاله همراه ما باشید.

عمر کوتاه ارز تک نرخی

در ماه اخیر و بعد از شروع سال 97 نوسان های سرسام آور ارز و خصوصا دلار آغاز شد.

بیشتر بخوانید : علت نوسانات دلار در سال 97

قیمت این ارز پر کاربرد به حدی بالا رفت که حتی به 6 هزار تومان هم رسید. و این قیمت دقیقا جایی بود که دولت تصمیم گرفت وارد عمل شده و برای آرام کردن اوضاع تصمیم جدی بگیرد. بسیاری از افراد در این مدت با بالا بردن بی دلیل قیمت های خود سود کلان کرده و بسیاری از افراد دیگر، به دلیل نیاز به بسیاری از موارد مانند داروی خارجی بسیار ضرر کردند. بنابراین دولت تصمیم کرفت که نرخ دلار را برای تمام انواع مصرف های مختلف، تک نرخی اعلام کند. اما این تنها یک آرامش قبل از طوفان است. 

ارز تک نرخی

تعیین نرخ ارز از طرف بانک مرکزی انجام می شود. از طرفی بانک مرکزی تعیین کننده میزان نرخ تورم نیز هست. و همان طور که حتما می دانید نرخ تورم و ارز با یک دیگر رابطه داشته و متناسب با هم باید تغییر کنند. بنابراین دولت نمی تواند برای همیشه دلار را تک نرخی نگه دارد و این چیزی بود که امروز ما شاهد آن بودیم.

یوروی ۲ نرخی جایگزین دلار شد

بعد از نوسانات دلار ، دولت تصمیم گرفت محدودیت هایی برای عملکرد صرافی ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید : صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی ممنوع است

ارز تک نرخی

که البته این تصمیم هم تنها برای مدتی قابلیت اجرا داشت. و این تصور را برای عموم ایجاد کرد که برای همه تقاضاها نرخ تنها با یک نرخ حساب می شود. اما امروز خبر دیگری در مورد خرید ارز مسافرتی با یورو اعلام شد. در این گزارش اعلام شد که برای خرید ارز مسافرتی یورو با قیمت 5400 حساب می شود در حالی که در مرکز تبادلات ارزی قیمت یورو 5140 تومان است. البته بانک مرکزی اعلام کرده است که این نرخ موقتی است و هر روز تغییر می کند. 

بنابراین سیاست ارز تک نرخی  تا اینجا با شکست موتجه شده است و نتیجه آن یوروی 2 نرخی بوده است ... 

 

تاریخ انتشار 06 اردیبهشت 1397
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر