سوئیس یکی از بهترین مکان ها برای زندگی است. شاید شما بارها تصمیم گرفته اید که اقامت سوئیس را دریافت کنید و به مهاجرت به این کشور فکر کرده باشد.

پس در این صورت در این مقاله تا پایان با تراپی همراه شوید.

ما هر آنچه لازم است در مورد مهاجرت به سوئیس بدانید برای شما گفته ایم و در این مقاله شما را با راه های مهاجرت به سوئیس ، انواع ویزای سوئیس و دریافت آن و همچنین ملزومات ویزای سوئیس آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما همراه شوید!

بیشتر بدانید : 

8 تا از بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان

مهاجرت به ترکیه | شرایط اقامت و اخذ ویزا

چرا مهاجرت به سوئیس ؟!

طبیعت سوئیس ، سطح کیفی زندگی ، سیستم درجه یک آموزش عالی ، سیستم حمل و نقل کاملاً کاربردی ، غذاهای سنتی و بسیاری از ویژگی های دیگر این کشور افراد زیادی را به مهاجرت و دریافت اقامت سوئیس ترغیب می کند.

مهاجرت به سوئیس

اگر همیشه این رویا را در سر داشته اید که یک شهروند سوئیس بشوید ، قطعا بدانید که این رویا غیرممکن نیست؛ شما با مطالعه ی دقیق این مقاله و آشنایی با راه های مهاجرت به سوئیس ، انواع ویزای سوئیس و نحوه ی دریافت آن می توانید برای دستیابی به رویاهای خود از همین جا شروع کنید و شما هم جز یکی از شهروندان سوئیس شوید.

سال هاست که سوئیس مکانی امن برای مهاجران بوده است. حدود یک چهارم جمعیت کشور سوئیس را افراد مهاجر تشکیل می دهند. به طور کلی مردم سوئیس به این ویژگی شناخته شده اند که از تنوع جمعیت در میان خود استقبال می کنند و سبک زندگی آرامی دارند، بنابراین فقط قابل درک است که مردم در آنجا احساس راحتی و امنیت می کنند.

علاوه بر صفات اخلاقی خوب و ستودنی ساکنان سوئیس، خود این کشور مملو از مکان های دیدنی ، غذاهای خوشمزه و فرصت های جالب برای زندگی و شروعی تازه برای علاقه مندان می باشد. به علاوه آن ها یک سیستم بهداشت و سلامت بسیار عالی برخوردارند. از این رو افراد زیادی علاقه مند به مهاجرت به سوئیس و اقامت در این کشور هستند.

دریافت اقامت سوئیس

دریافت اقامت دائم یا PR کشور سوئیس قوانین ، الزامات و محدودیت های زیادی دارد و اینکه چقدر باید تلاش کنید برای دریافت اقامت سوئیس ، بستگی به کشوری دارد که از آن جا می آیید و در واقع برای هر کشور این شرایط متفاوت است.

البته این شرایط برای ساکنان اتحادیه اروپا نسبت به مردم سایر کشورهای جهان، بسیار آسان تر است. در ادامه توضیحات مختصری در مورد این دو آورده ایم. همچنان با ما همراه باشید.

الزامات مهاجرت به سوئیس برای کشورهای مختلف

توجه داشته باشید که شما هر دلیلی که بخواهید اقامت دائم سوئیس را دریافت کنید، نقل مکان به آنجا کار یک روز نیست و فرایند دریافت ویزا و مهاجرت به سوئیس نیاز به تلاش و تهیه مدارک و ملزوماتی دارد.

این ملزومات بسته به اینکه از کدام کشور قصد مهاجرت به سوئیس را داشته باشید، متفاوت هستند. تعداد متقاضیانی که سوئیس می پذیرد نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ این در حالیست که هیچ محدودیتی برای شهروندان اتحادیه اروپا  اعمال نشده است اما، برای کشورهای دیگر ، سالانه محدودیت برای تعداد مهاجران وجود دارد.

مهاجرت به سوئیس

ساکنان اتحادیه اروپا (EU / EFTA)

اگر اهل کشورهای اتحادیه اروپا هستید و می خواهید فقط برای چند ماه در سوئیس اقامت داشته باشید ، پس چمدان های خود را ببندید ، چرا که آنچه شما نیاز دارید تنها یک چمدان و گذرنامه معتبر شماست.

اما اگر می خواهید بیش از چند ماه اقامت داشته باشید یا یک فرصت کار طولانی مدت در آنجا داشته باشید (بیش از سه ماه) ، به مجوز اقامت نیاز دارید. البته این مجوز برای تمام کشورهای اتحادیه اروپا نیاز نیست.

ساکنان غیر اتحادیه اروپا

برای ساکنان غیر اتحادیه اروپا نقل مکان و مهاجرت به سوئیس کمی مشکل تر است. علاوه بر محدودیت سالانه برای تعداد افراد مهاجرت کننده از هر کشور، نیاز به مدارک زیادی برای پذیرش افرادی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا وجود دارد.

شما نه تنها برای مهاجرت به سوئیس و دریافت اقامت دائم به ویزای طولانی مدت نیاز دارید بلکه برای بازدید از این کشور و اقامت چند ماهه نیز نیاز به دریافت مجوز می باشد. و گرفتن این ویزا ، حتی اگر ویزای چند ماهه باشد، ممکن است گاهی ماه ها طول بکشد.

اما برخی کشورها هستند که عضو اتحادیه اروپا نیستند ، اما در صورت تمایل به بازدید از سوئیس و اقامت چند ماهه با محدودیت های کمتری روبرو هستند. اگر اهل ایالات متحده ، کانادا ، نیوزیلند ، استرالیا ، اسرائیل یا سنگاپور باشید ، می توانید بدون ویزا برای سه ماه یا 90 روز در سوئیس اقامت داشته باشید.

انواع ویزای سوئیس

نوع ویزای سوئیس ، بسته به نیاز شما و هدف از مهاجرت به سوئیس تفاوت دارد. شما می توانید با اهداف تحصیل ، کار یا سفر و ماندن در کنار خانواده خود در این کشور، برای دریافت ویزای سوئیس متفاوتی اقدام کنید.

درخواست ویزا شما باید به سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشورتان ارسال گردد. هزینه شما به کشوری که از آن سفر می کنید بستگی دارید، اما معمولاً حدود 60 یورو است.

مهاجرت به سوئیس

علاوه بر پول ، اسناد اولیه ای که برای دریافت ویزای سوئیس باید داشته باشید، شامل این موارد می باشد :

  • کپی شناسنامه یا گذرنامه معتبر
  • 2 قطعه عکس جدید که مربوط به حداکثر 6 ماه قبل باشد
  • فرم کامل درخواست ویزا

البته ناگفته نماند که نوع اسناد مورد نیاز نیز بسته به کشوری که از آنجا درخواست مهاجرت به سوئیس را می دهید کمی متفاوت است.

در ادامه به معرفی انواع ویزای سوئیس پرداخته ایم. لطفا همچنان با ما همراه باشید.

ویزای کار سوئیس

ویزای کار سوئیس به افرادی اعطا می شود که قبلاً در سوئیس کار پیدا کرده اند و این دلیل مهاجرت آن ها به کشور سوئیس است. به علاوه شما می توانید دانشجویی باشید که به تازگی تحصیل در سوئیس را به پایان رسانده اید و هم اکنون به دنبال یافتن کار هستید. این افراد می توانند برای دریافت ویزای کار سوئیس اقدام نمایند.

ویزای تحصیلی سوئیس

ویزای تحصیلی سوئیس توسط دانشجویانی اخذ می شود که مایل به ادامه تحصیل در سوئیس هستند.

زندگی دانشجویی در سوئیس می تواند یک تجربه سرگرم کننده و دوست داشتنی باشد ، اما برای رسیدن به آنجا ابتدا باید ویزای دانشجویی بگیرید و لازم است که قبلاً توسط یکی از دانشگاه های سوئیس پذیرفته شده باشید و مدرک آن در کشور خود هنگام مراجعه به سفارت سوئیس همراه ببرید.

حتما بخوانید : تحصیل در سوئیس : بهترین سیستم آموزشی در جهان

ویزای پیوست به خانواده سوئیس

اگر اعضا یا یکی از اعضای خانواده ی شما اقامت سوئیس دارند و در آنجا زندگی می کنند، و شما قصد دارید برای زندگی در این کشور به آن ها بپیوندید، می توانید برای ویزای پیوست به خانواده سوئیس درخواست دهید. برای واجد شرایط بودن جهت اخذ این ویزا لازم است که اعضای خانواده شما مجوز اقامت C یا تابعیت سوئیس را در دست داشته باشند.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا که اقامت دائم سوئیس را دارند، می توانند برای دریافت ویزای پیوست همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست دهند.

حتما بخوانید : ویزای کار آلمان | کار و اقامت در آلمان

مهاجرت به سوئیس

انواع مجوز اقامت سوئیس

مجوز اقامت سوئیس سه نوع می باشد و شما می توانید ظرف مدت 14 روز پس از ورود به سوئیس برای یکی از آن ها درخواست دهید. شما برای اقامت کوتاه مدت به مجوز نوع L، برای اقامت موقت یا اقامت اولیه به مجوز نوع B نیاز دارد و برای اقامت دائم به مجوز نوع C نیاز دارید.

مجوز اقامت L

با داشتن مجوز L شما اجازه یک سال اقامت در سوئیس را دارید و شما می توانید فقط یکبار آن را تمدید کنید. اگر مجوز L شما به یک شغل مرتبط شده باشد ، در صورت تمایل به تغییر شغل ، ممکن است نتوانید در مکان دیگری کار کنید.

مجوز اقامت B

این مجوز نیز به مدت یک سال معتبر است اما محدودیتی برای تمدید ندارد. همچنین با توجه به اینکه تا 5 یا 10 سال بسته به ملیت شما می توانید آن را تمدید کنید ، این مجوز می تواند به مقدمه ای برای اقامت دائم شما باشد.

مجوز اقامت C

این مجوز برای شهروندان اتحادیه اروپا بعد از 5 سال قابل دریافت است. اما کشورهایی که جز اتحادیه اروپا نیستند پس از 10 سال می توانند مجوز B را دریافت کنند.

شهروندی سوئیس

شما می توانید بعد از دریافت مجوز اقامت C برای شهروندی سوئیس اقدام کنید. به علاوه این منطقی است که پس از اجازه اقامت دائم در کشور سوئیس شما می توانید خود را یک سوئیسی بنامید. نه؟!

شما با دریافت شهروندی سوئیس حق رأی دادن و کاندیداتوری برای سمت های دولتی در سوئیس را خواهید داشت؛ می توانید بدون محدودیت در خیابان های سوئیس قدم بزنید و هر زمان که نیاز بود می توانید شغل خود را تغییر دهید و سرانجام ، کشوری با شکلات های خوشمزه و شهرهای زیبا خانه امن شما برای زندگی خواهد بود.

کلام آخر

اگر قصد مهاجرت به سوئیس را دارید، لازم است که نکات گفته شده در این مقاله را با دقت مطالعه کنید و با توجه به هدفی که برای مهاجرت به سوئیس و دریافت اقامت دائم در این کشور در نظر گرفته اید، برای دریافت انواع ویزای سوئیس درخواست دهید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار سپاسگزاریم!

تاریخ انتشار 27 دی 1399
نویسنده  سحر طاهری
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر