IBM  یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران بلاک چین است و یک پلتفرم بلاک چین ارائه داده است که برمبنای Hyperledger Fabric می‌باشد و محور ایجاد این بلاک چین را بر شرکت‌های بزرگی همچون والمارت قرار داده است. IBM به عنوان یکی از چندین شرکت مشارکت کننده در بلاک چین (از جمله مایکروسافت و Salesforce که اخیراً اعلام شده است) در موسسه غیربازده ، منبع باز Hyperledger Fabric ، سرمایه گذاری بزرگی را برای تبلیغ Fabric به عنوان یک blockchain خصوصی یا "مجاز" انجام داده است که دارای ویژگی‌هایی نظیر بلاکچین‌های معروف و شناخته شده مانند Bitcoin یا Ethereum می‌باشد، اما به حذف برخی از ویژگی‌هایی از این بلاک چین‌ها که برای شرکت مناسب نیستند نیز پرداخته است. در ادامه با تراپی همراه شوید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا بلاک چین IBM یک بلاک چین واقعی است یا نه!

بلاک چین IBM

Hyperledger Fabric ، بلاک چین IBM را بشناسید

با وجودی که تکنولوژی که IBM ارائه داده است، یکی تکنولوژی فراخوان و فروش است، بسیاری از ویژگی‌های اصلی بلاک چین را قربانی کرده است، هم ویژگی‌های عمومی و هم دیگر ویژگی‌ها. معماری Fabric بسیار پیچیده‌تر از پلتفرم هر بلاک چین دیگری است، به علاوه دارای امنیت کمتری در برابر حملات سایبری می‌باشد. ممکن است شما تصور کنید که این بلاک چین خصوصی حداقل بتواند از مقیاس پذیری و کارایی بالایی برخودرار باشد اما در حقیقت Fabric دارای چنین ویژگی نیست. به عبارت ساده‌تر باید بگوئیم که محوریت Fabric به طور بسیار پیچیده و غیر امن استقرار یافته است و قادر به سازگاری با مشاغل خود نمی‌باشد.

بلاک چین‌های موجود در بازار

یک گروه تکنولوژی در سال 2016 به تحقیق و بررسی بلاک چین‌ها برای بانک‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پرداختند. این بررسی مربوط می‌شود به تحلیل دقیق ورژن‌های اولیه هایپرلجر، آکسونی،سبمبونت، ریپل و اتریوم. نتایج این تحقیقات نشان داد که بلاک چین‌های موجود در بازار از لحاظ تکنولوژیکی برای استفاده شرکت‌های واقعی کافی نیستند. متاسفانه این مشکل در مورد Hyperledger Fabric هم صحت دارد.

دغدغه‌های موجود در این زمینه عبارتند از اینکه :

  • چگونه زبان قرارداد هوشمند بلاک چین به طور امن و آسان می‌تواند قوانین کسب و کار را توضیح دهد؟
  • چگونه امضاهای کلید عمومی اعتبار آن را تائید می‌کند؟
  • ایا سیستم می‌تواند بدون کاهش سرعت خود را با نودهای اضافه شده به سیستم سازگار گردد؟
  • آیا به عنوان یک سیستم آینده نگر امکان همکاری با سیستم‌ها عمومی و خصوصی وجود دارد؟

پاسخی که به این سوالات داده می‌شود ، همان پلتفرمی‌ست که انتظار می‌رود. اما در حال حاضر IBM به طور بنیادی یکسری المان‌ها را کم دارد.

بلاک چین IBM

بلاک چین IBM 

برای اینکه بتوانید درک درستی از بلاک چین IBM داشته باشید خوب است ابتدا در مورد اصطلاح IBM مطالبی را برای شما عنوان کنیم.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک دفتر کل غیرمتمرکز از رویدادها و تراکنش‌هایی است که در آن تائیدیه، ازطریق مکانیسم توافق عام، صادر می‌شود. در بلاک چین‌های عمومی مانند بیت کوین و اترویم این تائیدیه توسط مایننیگ یا Proof of work به دست می‌آید. در بلاک چین‌های مجاز از طریق جمع آری امضای رمزنگاری شده توسط اعضا می‌توان تائیدیه گرفت. به عبارت دیگر هیچ قدرت مرکزی این صلاحیت را تائید نمی‌کند. حال که تا حدودی با مفهوم بلاک چین آشنا شدید، می‌توانیم به بیان بلاک چین IBM  بپردازیم.

بلاک چین IBM  چیست؟

بلاک چین IBM ، Hyperledger Fabric  نام دارد و آیتم‌های توزیع شده و تغییرناپذیر بلاک چین را ذخیره کرده است، اما گزینه‌ی تائید عام را به کلی کنار گذاشته است. علت آن است که Hyperledger Fabric به هیچ سیستم تائید همگانی نیازی ندارد. در عوض این ویژگی استفاده از یک سیستم سفارش با نام Kafka را پیشنهاد می‌دهد.

می‌دانید مشکل این بلاک چین چیست؟ مشکل این است که بدون وجود تائید همگانی دربین تمام شرکت کنندگان در بلاک چین، این امکان وجود ندارد که بتوان متوجه شد دفتر کل امن است و هیچ فرد غیر مجازی آن را دستکاری نکرده است.

ویژگی تحمل پذیری خطا در "تائید همگانی" یک سیستم بلاک چین از ویژگی‌های اصلی آن است و بدون وجود چنین ویژگی، سیستم بلاک چین IBM  عملا یک لیستی از ورودی‌هایی است که مهر زمان ندارند.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا با ما در تماس باشید و سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

تاریخ انتشار 10 مهر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر