مبادله و استخراج رمز ارزها یا همان ارز دیجیتال تقریبا در کشورهای بزرگ دنیا بسیار باب شده است و در این کشورها قوانینی وضع شده است با این هدف که در آینده‌ای نزدیک پول نقد از معاملات حذف شده و به سمت دنیای بدون پول نقد حرکت کنند. در ادامه با تراپی همراه شوید تا مطالب بیشتری را در این خصوص برای شما بیان کنیم.

کدام کشور زودتر به سمت استفاده از ارز دیجیتال  و دنیای بدون پول نقد خواهد رفت؟

در این بخش از مقاله به بررسی چند کشور و نظر سران آن کشورها در مورد حرکت به سوی دنیای بدون پول نقد خواهیم پرداخت.

استرالیا

حزب لیبرال استرالیا اخیراً لایحه‌ای را ارائه داده است مبنی بر اینکه خرید بیش از 10،000 دلار استرالیا (حدود 6،750 دلار) به صورت نقدی قانونی نخواهد بود. طبق اسناد ارائه شده ، معاملات برابر یا بیشتر از مقدار اعلام شده باید با استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی یا چک انجام شود. طبق گفته دولت، این قانون باعث می‌شود که بسیاری از افراد از پرداخت مالیات طفره رفته و جامعه مشتاق به حرکت به سمت و سوی ارز دیجیتال شود.

دنیای بدون پول نقد

در این حالت، ارزهای رمزپایه برای انجام پرداخت در نظر گرفته می‌شوند و باید مطابق با قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم انجام شود. همانطور که وزارت دارایی استرالیا متذکر شد ، از اول ژانویه سال 2020 این قانون در استرالیا اجرا خواهد شد.

سوئد

سوئد یکی از بارزترین نمونه‌های کشورهایی با اقتصاد بدون پول است. درصد سرمایه‌ی نقدی که در این کشور استفاده می‌شود به میزان قابل توجهی کاهش یافته است (فقط 2٪ معاملات را شامل می‌شود) و کمتر از 20٪ فروشگاه‌ها پول نقدی را می‌پذیرند. محققان پیش‌بینی می‌كنند كه تا سال 2023  این كشور به یك جامعه کاملاً بدون پول تبدیل خواهد شد. به این ترتیب آمار تهدید سرقت از بانک‌ها، از رانندگان وسایل نقلیه عمومی و خرده فروشی‌ها عملا بسیار کاهش خواهد یافت. این امر به لطف تلاش مسئولین ، در کشور سوئد امکان پذیر خواهد شد.

به طور کلی ، سوئد اولین کشور اروپایی ارائه دهنده خدمات پرداخت مستقل(PSP)  می‌باشد. پیش از این ، شرکتی به نام پوینت خدماتی از قبیل تحقیق در مورد مشتریان ، توزیع پایانه‌های POS و اجرای قراردادها ارائه می‌داد. پس از آن ، پوینت توسط شرکت VeriFone ، یک شرکت آمریکایی تولید تجهیزات پرداخت بدون پول ، که تصمیم به ورود به بازار اروپا را داشت ، مدیریت می‌شد. در حال حاضر ، این شرکت در خدمت 475،000 فروشگاه خرده فروشی است و مالکین 42 بانک در کشورهای مختلف اسکاندیناوی و اروپا با آن ها همکاری می‌کنند.

آلمان

کشور آلمان مدت‌هاست که از اتحادیه اروپا خارج شده است و این کشور در حال حاضر هیچ محدودیتی در استفاده از پرداخت‌های نقدی ندارد. با این حال، در ابتدای فوریه 2016 ، وزارت دارایی پیشنهاد کرد معاملات نقدی به 5000 دلار (5،600 دلار)، هم در کشور و هم در سراسر منطقه اروپا محدود شود. نکته قابل توجه این است که وزارت دارایی در کمتر از یک روز این تصمیم را گرفته و از این طرح حمایت کرده است.

دنیای بدون پول نقد

اینکه دولت آلمان این محدودیت را بپذیرد ، هنوز مشخص نیست. از این گذشته ، وزارت دارایی آلمان در فوریه 2018 نامه‌ای را صادر کرد که به طور قانونی بیت کوین را به عنوان ارز دیجیتال به رسمیت بشناسد.

کانادا

پیش بینی می‌شود که کانادا با توجه به سطح بالای دسترسی مالی و داشتن یک برنامه دولتی با هدف بهینه سازی سیستم پرداخت ملی ، یک پیشرفت چشم گیر در سیستم پرداخت خود خواهد داشت. در کانادا ، فقط یک سیستم دبیت کارت ملی وجود دارد که توسط Interac و سه شبکه عمده کارت اعتباری ارائه شده توسط Visa ، MasterCard و American Express اداره می‌شود. پیش بینی می‌شود تا سال 2030 ، تنها 10٪ از معاملات در کانادا با پول نقدی انجام شود.

اما هم اکنون سران کانادایی تصمیم ندارند که به این سرعت به سمت و سوی معاملات غیر نقدی پیش بروند. در اکتبر سال 2018 ، بانک کانادا در پاسخ به پرسش : "آیا یک دنیای بدون پول نقد مشکل دارد؟"، تعدادی از موضوعات مرتبط با حذف کامل پول نقد از کشور را توصیف کرد ، برای مثال ، برخی از افراد ، مانند سالمندان ، ممکن است هنوز ترجیح دهند که از پول نقد استفاده کنند تا پرداخت الکترونیکی.

در نتیجه :

در حال حاضر این تعجبی ندارد که بسیاری از افراد بتوانند به راحتی و به سادگی کیف پول خود را در خانه رها کنند و برای پرداخت کرایه تاکسی، سفارش قهوه یا خرید مواد غذایی در فروشگاه فقط به کارت یا دستگاه تلفن همراه خود متکی باشند. جامعه‌ای بدون پول دیگر یک رویا نیست. فناوری بلاکچین می‌تواند موجبات جدی برای انتقال به این سبک زندگی جدید را فراهم کند.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا سرعت و امنیت کامل را می توان در دنیای بدون پول نقد تضمین کرد؟ برای دریافت پاسخ این سوال باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه چه خواهد شد.

تاریخ انتشار 03 شهریور 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر