احتمالا تا به حال درباره استخراج بیت کوین در ایران شنیده‌اید. یا به گوشتان خورده که گاهاً افرادی در مدت زمان بسیار کوتاهی از طریق استخراج بیت کوین پولدار می‌شوند. ابهاماتی از قبیل درآمدزایی بالای ماینرها و یا همان استخراج کنندگان بیت کوین در ایران، پولدار شدن با نصب دستگاه‌های ماینینگ و استخراج بیت کوین و... در ذهن عده‌ای ریشه دوانده و در اثر پرسش‌های بسیار شما عزیزان علاقه‌مند، تلاش کردیم جهت رفع این چنین ابهاماتی، مقاله زیر را مبنی بر استخراج بیت کوین در ایران و بررسی سودآوری دستگاه‌های ماینینگ، تهیه کرده و در اختیار کاربران عزیز تراپی قرار دهیم.

استخراج بیت کوین در ایران

استخراج بیت کوین

استخراج ارز دیجیتال بسیار پر دردسر، پرهزینه و بسته به شرایطی سودآور است. با این وجود، کار ماینینگ برای بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به ارز دیجیتال و بخصوص بیت کوین کشش و جذابیت دارد. با این حال، هر علاقه‌مند به کار ماینینگ و استخراج بیت کوین قبل از سرمایه‌گذاری وقت و تجهیزات خود، لازم است توضیحاتی را بداند تا ببیند که آیا استخراج ارز دیجیتال واقعاً به درد او می‌خورد یا خیر. ما در این مقاله روی بیت کوین متمرکز خواهیم شد.

درآمد بیت کوینی که ماینرها دریافت می‌کنند، انگیزه‌ای است که افراد را به کمک به هدف اصلی ماینینگ کمک می‌کند: حمایت، مشروعیت بخشیدن و نظارت بر شبکه بیت کوین و بلاکچین آن. از آنجا که این مسئولیت‌ها در بین بسیاری از کاربران در سراسر جهان گسترش یافته است، گفته می‌شود که بیت کوین یک ارز دیجیتال "غیرمتمرکز" است، یا در واقع ارزی است که برای نظارت بر تنظیم و مقررات آن به یک بانک مرکزی یا دولت متکی نیست. بنابراین، نتیجه این است که شما شاهد افرادی عادی هستید که درواقع به استخراج بیت کوین در ایران مشغولند.

سودآوری ماینینگ

به نظر می‌رسد استخراج ارز دیجیتال مانند یک فرد بی مغز متفکر است. برای کمک به حل پازل‌های ریاضی پیچیده، یک کامپیوتر راه بیاندازید و سکه پاداش بگیرید. اولین ماینرهای بیت کوین توانستند با استفاده از قدرت محاسباتی که در خانه‌های خود داشتند نسبتاً سریع سکه به دست آورند.

از زمان شروع سال 2019، استخراج ارز دیجیتال کمی پیچیده‌تر شده است. در مورد بیت کوین، پاداش آن هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. مهم‌تر از آن، ماینرهایی که در کار خود جدیت دارند، برای ساختن ماین‌ها تنظیمات بزرگی ساخته‌اند، و این باعث می‌شود رقابت برای ماینرهای مبتدی‌تر سخت شود. شما می‌توانید برای استخراج بیت کوین به یک استخر ماینینگ بیت کوین بپیوندید، اما این کار با هزینه‌ای همراه است که سود شما را کاهش می‌دهد.

مهم نیست که چه ارز دیجیتالی را برای استخراج کردن انتخاب می‌کنید، شما باید هزینه‌های خود را در نظر بگیرید تا ببینید از این سود کسب شده از استخراج بیت کوین چیزی عاید می‌شوید یا خیر. مواری که باید برای هزینه در نظر بگیرید ممکن است تا 700 دلار تا حتی حدود 3000 دلار باشد. با این حال، برخی از ماینرها بیش از 10،000 دلار برای تجهیزات خود خرج می‌کنند.

مواردی که در سودآوری استخراج بیت کوین در ایران و جهان اهمیت دارد

مصرف انرژی و هزینه برق

علاوه بر در نظر گرفتن دستگاه ماینینگ خود، باید متوجه شوید که قرار است از انرژی بسیار زیادی استفاده کنید. اما بسته به دستگاهی که انتخاب می‌کنید، برق مصرفی نیز متفاوت است. طبق مطالعاتی، هزینه برق در زمینه استخراج بیت کوین حتی در ارزان‌ترین ایالت‌ها بیش از 3000 دلار است. برای کشورهایی که نرخ برق بالاتری دارند، می‌توانید بیش از 6000 دلار هزینه برق برای استخراج یک بیت کوین هزینه کنید. دستگاه‌هایی که مصرف کمتری در استخراج بیت کوین دارند، می‌توانند در هزینه شما صرفه جویی کنند. حتی در این صورت نیز، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا سرمایه‌گذاری اصلی شما را جبران کند و سودآور شود.

استخراج بیت کوین در ایران

قیمت بیت کوین

از جمله عواملی که در سودآوری استخراج بیت کوین در ایران و کشورهای دیگر دخیل است، قیمت بیت کوین می‌باشد. اگر قیمت این ارز دیجیتال افت شایانی داشته باشد به جز ضرر، نفعی برای ماینر نخواهد داشت. و نه تنها سرمایه اولیه شما بر نمی‌گردد بلکه متحمل خسارت نیز خواهید شد.

کارمزد استخر استخراج بیت کوین

به دلیل پیچیدگی و سختی شبکه بیت کوین، کار انفرادی جهت استخراج بیت کوین، امری غیرممکن شد. از این رو، علاقه‌مندان به استخراج بیت کوین در ایران و در دیگر مناطق جهان، به استخرهای ماینینگ پیوسته و پتانسیل محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. به همین خاطر، برای پیوستن به این استخرهای استخراج، نیاز به پرداخت کارمزدی با هزینه تا 4 درصد درآمد به دست آمده از استخراج می‌باشد.

عوامل دیگری مانند قوانین و سیاست‌های اتخاذشده در رابطه با ماینینگ، نیز در سودآوری این ارز دیجیتال بی تاثیر نخواهند بود. ضمن اینکه، همانطور که مختصری برای شما عزیزان یادآور شدیم، انتخاب دستگاه نیز در جهت میزان سودآوری این ارز دیجیتال، موثر است. دستگاه‌های ماینینگ بسیاری وجود دارند که ماینرها از آن برای استخراج بیت کوین در ایران استفاده می‌کنند. قیمت این دستگاه‌ها از حداقل 5 میلیون تومان و تا بیش از 60 میلیون تومان متفاوت است. مضاف بر این که، بسته به نوع دستگاه، برق مصرفی و ویژگی‌های دیگر آن نیز متفاوت است.

 

با در نظر گرفتن نکاتی که ذکر شد و اینکه هزینه برق برای ماینینگ احتمالا از خانگی و صنعتی به صادراتی تغییر خواهد کرد، باید توجه داشت که استخراج بیت کوین در ایران و حتی در دیگر کشورها ممکن است امری خطرناک دانست که احتمالا ضررهای مالی زیادی را درپی خواهد داشت. پس امیدواریم قبل از وارد شدن به چنین بستری به انداره کافی تحقیقات لازم را انجام دهید.

تاریخ انتشار 28 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
سرمایه گذاری بیت کوین
افزایش قیمت بیت کوین به بیش از 20000 دلار
پرداخت مستقیم با بیت کوین در مرورگر اپرا
استخراج بیت کوین در ایران
بیت کوین رایگان در علی بابا (Alibaba)
ارزهای دیجیتالی که از بیت کوین جلو می زنند
بیت کوین و لایت کوین
انتقال پول با بیت کوین
خرید بیت کوین
فضای خالی
نظرات کاربران
  • تصویر آواتار
    babak007 ۱۲ دی ۱۳۹۹ به این نظر پاسخ دهید
    یه ماینری هست 165 میلیون تومن که برق مصرفیش اندازه یدونه سشوار هست ماهی حدود 20 میلیون درآمد داره این به نظر صرفه تر نیست ؟

    • تصویر آواتار
      حامد پاکدامن ۲۴ دی ۱۳۹۹ به این نظر پاسخ دهید
      سلام
      متاسفانه توی این حوزه تخصصی نداریم . باید از اهل فنش سوال بپرسید .

فرم ارسال نظرات کاربر