مهارتی در رشته‌ی مدیریت پروژه با نام تجاری pmp به طور بین المللی شناخته شده است که توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) ارائه می‌شود. این مدرک مانند سایر مدارک بین المللی نظیر  CELTA ، TEFL و ... یکی از معتربرترین و حرفه‌­ای­ ترین مدارک در زمینه­‌ی مدیریت پروژه است که نقش موثری در افزایش میزان حقوق و دستمزد دارد. به منظور کسب اطلاع بیشتر از جزییات  آزمون PMP‌ و  نحوه‌ی شرکت در آن با تراپي همراه باشيد. 

برنامه آموزشی آزمون PMP‌

آزمون PMP‌ شامل 200 سوال چند گزینه ای است که بر اساس مشخصات PMBOK و کدPMP نوشته شده است. اين امتحان در 4 ساعت انجام مي‌شود و هر آیتم امتحان دارای حداقل دو مرجع از کتاب‌های استاندارد یا سایر منابع مدیریت پروژه ميباشد. بسیاری از سوالات مرجع از كتاب راهنمايProject Management Body of Knowledge مي‌باشد اما با اين حال اين آزمون داراي هيچ منبع مشخصي نمي‌باشد.

آزمون PMP‌

محتواي PMBOK عبارت است از:

  • شروع پروژه (13٪)
  • برنامه ریزی پروژه (24٪)
  • اجرای پروژه (31٪)
  • نظارت و کنترل پروژه (25٪)
  • بستن پروژه (7٪)

5 سطح عملکرد یا فرآیند این آزمونشامل 10 زمينه‌ي مديريت پروژه و حوزهی دانش هستند كه عبارتند از:

  •     مدیریت یکپارچه سازی پروژه‌ها
  • مدیریت دامنه پروژه
  • برنامه ریزی پروژه
  • مدیریت هزینه پروژه
  • مدیریت کیفیت پروژه
  • مدیریت منابع پروژه
  • مدیریت ارتباطات پروژه
  • مدیریت ریسک پروژه
  • مدیریت تدارکات پروژه
  • مدیریت مشارکتکنندگان پروژه

فرايندهاي اين حوزه‌ي دانش با ورودي‌، ابزار و تكنيك، و خروجي توصيف مي‌شود كه بر تعامل و وابستگي متقابل بين گروه‌هاي مختلف فرآيند تاكيد دارد. به عنوان مثال، خروجی‌های یک فرآیند ممکن است توسط یک یا چند فرآیند دیگر به عنوان ورودی مورد استفاده قرار گیرد.

هدف از برگزاری آزمون PMP‌ چیست؟

هدف از برگزاری آزمون PMP‌ بهبود سطح كيفيت مدیریت دانش و پروژه‌ها در سازمان‌ها، دولت‌ها و تمامي صنايع مختلف در سراسر جهان است. علاوه بر چارچوب كلي و بهبود روند پروژه‌ها، اين مدرك در افزايش موفقيت‌هاي شغلي و گشودن فرصت‌هاي پيش رو براي رسيدن به مديريت منظم پروژه‌ها و دانش مي‌باشد. از اين رو سازمان‌های دولتی، تجاری و سایر سازمان‌ها افرادي را كه داراي مدركPMPهستند را به منظور بهبود میزان موفقیت پروژه‌ها در تمام زمینه‌های دانش، با استفاده از یک مجموعه استاندارد و کامل از اصول مدیریت پروژه که در راهنمایPMBOK PMIموجوداست، استخدام می‌کنند.

آزمون PMP‌

تمامی افرادی دارای تجربه ی کاری در مدیریت پروژه متناسب با ميزان سابقه‌ي كاري و مدرك مي‌توانند در اين آزمون شركت نمايند. قبل از ثبت نام در اين آزمون، متقاضيان بايد ميزان شايستگي خود را نزد PMI ثايت كنند و با دريافت شماره شايستگي در اين آزمون ثبت نام و شركت نمايند.

بهترین راه برای آمادگی آزمون pmp چیست؟

آزمون pmpبه 2 صورت كتبي و كامپيوتري ابرگزار مي‌شود و در زمان ثبت نام  داراي يك جدول زمانبندي براي مطالعه است. یکی از بهترین روش‌های آماده شدن برای اين امتحان، تست تمرین است. این راهکار به شما کمک می کند تا با انواع سوالاتی که با آن روبرو خواهید شد، آشنا شوید. قبل از حاضر شدن بر سر جلسه امتحان سعی کنید فضای آن را برای خود بازسازی کنید تا در روز امتحان از میزان استرس خود بکاهید.

در صورتیکه در اين امتحان قبول نشوید، قادر به شركت كردن در آن تنها 3 بار در سال خواهيد بود.  با این حال هزینه‌ي شركت كردن در هر جلسه بيش از 400 دلار براي اعضاي PMI و بيش از 500 دلار براي عموم است. اگر در امتحان اول موفق به قبولي نشديد، مي‌توانيد با توجه به گزارش نمره‌ي خود نقاط ضعف‌تان را در امتحان بعدي پوشش دهيد.

در صورت قبولي در امتحان تنها 3 سال قادر به استفاده از آن خواهيد بود و پس از 3 سال بايد مجددا آن را تمديد نماييد كه براي تمديد آن بايد 60PDU(واحد توسعه حرفه‌اي) را كامل كنيد.

خدمات تراپي برای ثبت نام آزمون PMP‌

در صورت تمايل به ثبت نام در سايت PMI و نداشتن كارت اعتباري  تنها كافي است لينك آدرس را براي همكاران ما در تراپي ارسال نماييد تا در سريع‌ترين زمان، هزينه‌ي شما را پرداخت نمايند. علاوه بر ان در صورت تمايل به شركت در آزمون PMP نيز مي‌توانيد به راحتي لينك پرداخت هزينه را از طريق اكانت كاربري خود ارسال نماييد تا در سريع‌ترين زمان هزينه‌ي آن ارسال شود.

از اينكه تا پايان اين مقاله با ما همراه بوديد از شما متشكريم، در صورت هر گونه سوال، پيشنهاد يا انتقاد لطفا نظرات خود را در كامنت‌ها بيان كنيد تا همكاران ما به آن‌ها رسيدگي كنند.

تاریخ انتشار 06 امرداد 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر