بیشتر مردم تحریم‌ها را ابزاری صلح‌آمیز و مؤثر برای اجرای قوانین بین المللی می‌دانند. به طور معمول، تحریم‌ها تجارت و سرمایه گذاری‌ها را متوقف می‌کند و مانع خرید یا فروش کالا در بازار جهانی از کشور مورد هدف قرار گرفته و تحریم شده، می‌شود. تحریم‌ها ممکن است موارد خاص و بسیاری را هدف قرار دهند، رشد افراد و ملل را متوقف کنند، جلوی سرمایه‌گذاری را بگیرند و یا سپرده‌های بانکی بین المللی را مسدود کنند. ممکن است برای خیلی از افراد سوال باشد که بهترین سرمایه گذاری در زمان تحریم چیست؟

در کشور ایران، سال‌هاست که مردم به دلیل وجود تحریم‌های وارد شده، ضررهای زیادی متحمل شده‌اند. برخی ورشکسته شدند، عده‌ای بخاطر ورشکسنگی شرکت‌ها و کارخانه‌ها از کار بی‌کار شدند، بعضی دیگر نیز که تعداد آن‌ها کم نیست، دیگر قدرت مالی چندانی برای اداره یک زندگی ندارند و به دنبال شغل دوم و راه‌های دیگری برای کسب درآمد بیشتر جهت کمک به هزینه‌های زندگی و تامین مخارج خانواده افتادند. تعدادی از مردم ایران که سرمایه‌گذاری‌های مختلفی کرده بودند، در این راه با افت قیمت‌ها و سرمایه‌های خود مواجه شده و ضررهای بسیاری متحمل شدند. برخی نیز در این آشفته بازار تحریم‌ها به دنبال سرمایه گذاری‌های دیگری برای کسب سود هستند. اما می‌خواهیم بدانیم که آیا در شرایط تحریم‌ها در ایران سرمایه گذاری ممکن است؟ بهترین سرمایه گذاری در این شرایط چست؟ با تراپی همراه باشید تا پاسخ این سوال را برای شما شرح دهیم.

بهترین سرمایه گذاری

بهترین سرمایه گذاری در زمان تحریم چیست؟

اقتصاد در همه کشور‌ها نوسانات مخصوص به خود را دارد؛ پس پیدا کردن راهی که کم‌ترین آسیب از شرایط موجود را متحمل شویم و در عین حال به بهبود شرایط کمک کند مهم است؛ بنابراین، بهتر است برای سرمایه‌گذاری راهی بیابیم که در عین داشتن ریسک کم و بازده قابل توجه بتواند باعث افزایش قدرت خرید شده و کمترین زیان را به همراه داشته باشد. با تمام این تفاسیر گفتن اینکه بهترین سرمایه گذاری چیست، کاری سخت است.

سرمایه گذاری در بانک

عده‌ای معتقدند که قرار دادن پول و ارز در بانک یک روش سرمایه گذاری است. ما بهره بانکی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری بدون ریسک در نظر می‌گیریم اما توجه کنید که این بهره بانکی سود چشمگیری برای یک بهره عالی در آینده ندارد. در بازار و شرایط فعلی ایران، این اقدام یک حرکت پوچ است چراکه ارزش پول ایران رفته رفته رو به کاهش است. آیا تا بحال در سال‌ها و دهه‌های اخیر، شاهد افزایش قابل توجه ارز ایران شده‌اید؟ پس این نوع سرمایه گذاری برای بلند مدت توصیه نمی‌شود.

سرمایه گذاری در مسکن

برخی دیگر، اگر سرمایه‌ای در حد خرید خانه و زمین داشته باشند آن را به ملک تبدیل می‌کنند. هرچند این اقدام نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک بهتر بوده اما اخیرا با افت کم نرخ مسکن، این روش کمی دارای ریسک است. حتی تا چند سال پیش کسانی که برای خرید مسکن و زمین اقدام می‌کردند، طی چند سال با افزایش چشمگیر قیمت آن مواجه شده و سود کلانی می‌کردند. لازم به ذکر است، قیمت مسکن همیشه در ایران رو به افزایش بوده است، و حتی در شرایط فعلی نیز با خرید مسکن ممکن است سود خوبی دریافت کنید، اما روند این کار ممکن است بسیار به طول بیانجامد.

سرمایه گذاری در سکه و طلا

سرمایه‌گذاری در طلا و سکه از قدیم روش مناسب و قابل اعتمادی برای مردم بوده، اما این روش نیز مانند روش مسکن، بدلیل نوسانات اخیر در قیمت طلا و سکه سود چشمگیری در مدت کوتاه نداشته و در طولانی مدت باید منتظر برداشت سود خود از فروش طلا و سکه خریداری شده، باشید.

بهترین سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بورس

این روش سرمایه‌گذاری، همواره توجه بسیاری از افراد ریسک پذیر را به خود جلب میکند. چنانچه ریسک نوسان قیمت در این روش معمولا نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است. 

با توجه به عدم شفافیت در بازار سرمایه و بازدهی در این بازار روند این بازار نزولی خواهد بود مگر اینکه دولت اوراق بدهی و اوراق مشارکت منتشر کند که سود آن حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد برآورد می‌شود و می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی باشد.

شرایط اقتصادی کنونی ثبات قابل قبولی ندارد و به دلیل همین عدم قطعیت، سرمایه‌گذاری در بورس کمی سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین اگر کسی تخصصی در بورس ندارد یا مشاوره مناسبی در اختیار ندارد، بهتر است از سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف نظر کنند. با این حال سرمایه‌گذاری در بورس بهترین گزینه سرمایه‌گذاری طولانی است. چنین سرمایه‌گذاری باید برای بازه‌های ده‌ساله یا بیشتر برنامه‌ریزی شود. برای کسانی که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند، توصیه می‌شود از صندوق سهام استفاده کنند، یا از خدمات سبدگردانی نهادهای سرمایه‌گذاری بهره ببرند. برای کسانی که برنامه‌ای بین ۵ تا ۱۰ سال دارند، ترکیبی معقول از درآمد ثابت و سهام توصیه می‌شود.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

پس از افزایش زیاد قیمتی که در سال 2017 اتفاق افتاد، ارزهای دیجیتال توجه زیادی را به خود جلب کردند. بسیاری از مردم به تحقیق در مورد پروژه‌های مختلف پرداختند و همچنین موسسات و شرکت‌های بزرگی جهت سرمایه‌گذاری روی این ارزها اقدام کردند. ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و... گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. با این‌حال، این ارزها نیز با نوسانات زیادی مواجه هستند. در این زمینه نیز توصیه می‌شود بدون تخصص وارد نشده و با مشاور مناسبی در این زمینه صحبت کنید.

نظر شما چیست؟ از نظر شما در شرایط تحریم‌ها در ایران، بهترین سرمایه گذاری چیست؟

تاریخ انتشار 06 آبان 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر