انواع پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فناوری اطلاعات در کنار یکدیگر با زندگی بشر ادغام شده‌اند و همه‌ی جوانب زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در آینده‌ای نه چندان دور ما شاهد تحول عظیمی در نحوه‌ی برقراری ارتباطات، روند زندگی و به طور کلی روزمرگی‌هامان خواهیم بود. اینترنت اشیا، تکنولوژی بلاک چین و استفاده از آن در صنایع مختلف و ... از جمله عوامل این تغییر و تحولات هستند. شما تا چه حد با بلاک چین آشنا هستید؟ انواع بلاک چین را می‌شناسید؟ آیا فرق بین بلاک چین عمومی و خصوصی را می‌دانید؟ بیائید در این مقاله با هم به بررسی تفاوت‌های بلاک چین عمومی و خصوصی بپردازیم. با تراپی همراه شوید.

بیشتر بدانید : تفاوت بلاک چین و اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

کلیات بلاک چین

ایجاد بلاک چین به موج جدیدی از پیشرفت تکنولوژی منجر شده است ، که اساساً بسیاری از صنایع و سیستم‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. توانایی حصول اطمینان و تضمین امنیت دادهها به روشی که کاملاً شفاف و قابل اثبات باشد و البته از طریق یک سیستم غیر متمرکز ، دنیای فناوری را دچار تغییر کرده است و کلید اصلی ظهور رمزنگاری است.

بلاک چین عمومی و خصوصی

مقایسه‌ی بلاک چین عمومی و خصوصی

در این میان سوالی که پیش می‌آید این است که تفاوت بین بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟ در ادامه‌ی بحث به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مفهوم بلاک چین چیست؟

قبل از اینکه به بحث در مورد بلاک چین عمومی و خصوصی ورود پیدا کنیم، بهتر است که ابتدا مفهوم بلاک چین را درک کنیم.

بلاک چین (blockchain) یک فن آوری بنیادین است که قدرت رمزنگاری ارز را دارد که حاصل آن رمزارزها یا همان ارزهای دیجیتال می‌باشد. از آنجا که شبکه‌ی بلاک چین، یک شبکه‌ی غیر متمرکز است، از امنیت کافی نیز برخوردار است.

شبکه بلاک چین چگونه کار می کند؟

معاملات در بلاک چین درون شبکه پردازش می‌شود. در حقیقت شبکه‌ای از رایانه‌ها با هدف تأیید یک معامله با همدیگر کار می‌کنند و هر رایانه‌ی موجود در شبکه باید در نهایت هر معامله موجود در بلوک‌های بلاک چین را تأیید کند.

شباهت‌های بلاک چین عمومی و خصوصی

هر دو blockchain خصوصی و عمومی دارای شباهت‌هایی هستند که عبارتند از :

  • در هر دو بلاک چین، سوابق را می‌توان اضافه کرد ، اما نمی‌توان تغییر داد یا حذف کرد.
  • هر دو، شبکه‌های غیرمتمرکز هستند که از شبکه‌ای از یارانه‌های نظیر به نظیر استفاده می‌کنند.
  • در هر دو شبکه بلاک چین عمومی و خصوصی ، تأیید صحت یک تراکنش توسط اکثریت گره‌ها انجام می‌شود.

به طور کلی ویژگی عدم تمرکز در قلب فناوری بلاک چین نهفته است و هیچ کس داده‌ها را کنترل نمی‌کند ، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند معامله‌ای را نادیده بگیرد و به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد که سیستم دچار شکست شود. اینگونه است که بلاک چین یک شبکه‌ی قابل اعتماد محسوب می‌شود چرا که داده‌ها در آن قابل تغییر نیستند ، همچنین به طور مستقل قابل تأیید هستند و هک کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

بلاک چین عمومی و خصوصی

تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی

تفاوت اصلی بین بلاک چین عمومی و خصوصی در سطح دسترسی اعضا در شبکه می‌باشد.

 به منظور حفظ ویژگی عدم تمرکز در شبکه‌های بلاک چین عمومی، به طور کامل، این نوع بلاک چین‌ها کاملاً باز هستند و هر کس می‌تواند با اضافه کردن نود در صورت تأیید صحت داده‌ها عضو شبکه بشود.

رایج‌ترین نمونه‌های بلاک چین عمومی، بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) هستند.

هر دو این شبکه‌های رمزنگاری، با کدهای محاسباتی منبع باز ایجاد می‌شوند که توسط هر کسی قابل مشاهده و استفاده است. بلاک چین عمومی کاملا قابل دسترسی است و این ویژگی در نحوه استفاده از آن مشهود است.

در مقابل ، بلاک چین خصوصی (همچنین به عنوان blockchain مجاز نیز شناخته می‌شود) فقط به افراد خاص اجازه می‌دهد تا در یک شبکه بسته شرکت کنند.

به علاوه  به شرکت‌کنندگان حقوق و محدودیت‌های خاصی در شبکه اعطا می‌شود ، بنابراین در بلاک چین خصوصی هر عضو می‌تواند به اختیارات شبکه دسترسی کامل یا دسترسی محدود داشته باشد. در نتیجه ، بلاک چین خصوصی در ذات خود، متمرکزتر از بلاک چین عمومی است زیرا  تنها یک گروه کوچک، شبکه را کنترل می‌کنند.

 متداول‌ترین نمونه از بلاک چین‌های خصوصی Ripple (XRP) و Hyperledger هستند.

علاوه بر این ، برخی از بلاک چین‌های عمومی ناشناس بودن را مجاز می‌دانند ، در حالی که بلاک چین‌های خصوصی چنین چیزی را مجاز نمی‌دانند. به عنوان مثال ، هر کسی می‌تواند بدون احراز هویت به خرید و فروش بیت کوین بپردازد و در یک شبکه بلاک چین عمومی با همه یکسان رفتار می‌شود. در حالی که در بلاک چین های خصوصی ، هویت شرکت کنندگان مشخص شده است، به این دلیل که از بلاک چین خصوصی در شرکت‌ها و حوزه تجارت استفاده می‌شود.

از توجه و همراهی شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم.

تاریخ انتشار 16 بهمن 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر