با وجود تغییرات بزرگی که اینترنت اشیا می‌تواند در زندگی افراد به وجود بیاورد و کاربردهای آن، عده‌ای چندان به این تکنولوژی علاقه‌مند نیستند و نگران مسائل امنیت دراین حوزه هستند و سوالی که در ذهن دارند این است که آیا اینترنت اشیا امنیت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ در این مقاله با تراپی همراه باشید تا برای شما مطالبی را حول موضوع کاربرد اینترنت اشیا و امنیت بیان کنیم و شما را با نکاتی برای جلوگیری از نقض امنیت توسط اینترنت اشیا آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید : چالش های اینترنت اشیا

آیا اینترنت اشیا و امنیت با یکدیگر منافاتی دارد؟

این سوال بسیاری از کاربران است که آیا اینترنت اشیا حریم خصوصی ما را نقض خواهد کرد؟ در پاسخ به این شوال باید بگوئیم این که دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا یا IoT قادر به ضبط داده‌ها هستند ممکن است در مورد نقض احتمالی حریم خصوصی کاربران برای آن‌ها زنگ خطر محسوب شود. برخی از پیش بینی کنندگان فناوری اطلاعات معتقدند نرخ رشد IoT در سال 2019 به نقطه اوج خود خواهد رسید. اما این نباید باعث نگرانی ناخواسته شما شود. در ادامه ما راه‌ها و روش‌هایی را برای شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به جلوگیری از نقض امنیت حین استفاده از وسایل مجهز به اینترنت اشیا بپردازیم.

جلوگیری از نقض امنیت

برای جلوگیری از نقض امنیت توسط اینترنت اشیا این نکات را رعایت نمائید

اگر این نکاتی را که برای شما عنوان خواهیم کرد را به خوبی مد نظر داشته باشید همراه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت اشیا با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

  • اولین نکته برای جلوگیری از نقض امنیت این است که به یاد داشته باشید که دستگاه‌های مجهز به IoT فقط اطلاعاتی را که شما اجازه می‌دهید به اشتراک می‌گذارند
  • شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی در معرض دید دیگران قرار گیرد. نحوه عملکرد دستگاه‌های خود را برای محدود کردن آن‌ها در به اشتراک گذاری اطلاعاتی که ترجیح می‌دهید خصوصی نگه دارید ، مشخص کنید.
  • ویژگی‌هایی از محصول را که به آن‌ها تمایل ندارید، غیرفعال کنید

به طور کلی لازم نیست همه ویژگی‌های محصول را فعال کنید. شما پادشاه قلعه خود هستید و قوانین را وضع می‌کنید. اگر نمی‌خواهید قابلیت‌های IoT اجاق گاز هوشمند شما کار کند ، می‌توانید به سادگی آن را غیرفعال کنید. یا حتی اگر از عملکرد ارائه دهندگان خدمات IoT راضی نیستید ، محصولات دارای قابلیت IoT را خریداری نکنید. این به نفع شماست که بتوانید کالایی یا خدمتی را که خریداری می‌کنید به طور کامل دریافت کنید. به این ترتیب می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید محدود کنید.

از شیوه‌های حفظ حریم خصوصی داده‌ها به خوبی استفاده کنید

اطلاعات شما فقط در صورت عدم حفظ حریم خصوصی در معرض خطر قرار می‌گیرند. به طور کلی در برخی از موارد شما مسئول حفظ حریم خصوصی خود هستید. به طور مثال:  آیا از یک رمز عبور برای هر حساب استفاده می‌کنید؟ آخرین باری که نرم افزار دستگاه خود را به روز کرده‌اید چه زمانی بوده است؟ آیا از وب سایت‌های مشکوکی بازدید می‌کنید که خطر بالای حمله ویروس‌های رایانه‌ای و بدافزارها را دارند؟ این‌ها عادت‌های بدی هستند که باید آن‌ها را کنار بگذارید.

جلوگیری از نقض امنیت

راهنمای چاپی را به خوبی مطالعه کنید

دانستن گزاره ارزش ارائه دهندگان خدمات بسیار مهم است. قراردادهایی را که با آن‌ها موافقت می‌کنید به دقت بخوانید که خدمات یا دستگاهی را برای شما فراهم می‌کند اجازه‌ی گردش اطلاعات حساس شما را به آسانی فراهم نکند. قطعا شما نمی‌خواهید محصولی یا خدماتی را بپذیرید که بتواند اطلاعات خصوصی شما را در معرض خطر قرار دهد. پس به این مسئله نیز خوب توجه نمائید.

سخن آخر

همیشه افرادی هستند که می‌خواهند از فناوری IoT برای منافع شخصی خود به صورت غیر اخلاقی استفاده کنند و حضور آن‌ها باعث عدم صلاحیت IoT به عنوان یک سرویس مفید و ایمن می‌شود. بنابراین شما باید از سلامت و امنیت استراتژی IoT برای تجارت یا خانه خود اطمینان حاصل کنید. با این کار می‌توانید تأثیر تلاش های مخرب آنلاین که روی دستگاه‌ها و خدمات با قابلیت IoT انجام شده است محدود و یا حتی متوقف کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مشکلاتی که ممکن است در زمینه استفاده از اینترنت اشیا با آن مواجه شوید آشنا نمائیم. امید است این مطالب مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گیرد.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنون و سپاسگزاریم. چنانچه پس از مطالعه‌ی مقالات ما با سوال یا مشکلی برخورد کرده‌اید، با ما تماس بگیرید و سوالات و مشکلات خود را مطرح نمائید.

تاریخ انتشار 05 مهر 1398
نویسنده  پریسا رضایی
دسته بندی
مشاهده آرشیو مقالات مرتبط
تفاوت پی پال و وسترن یونیون
حذف حساب وب مانی
بهترین بروکرهای فارکس
خرید با پی پال
sendowl
مدرک CMA
Codeable
اپلیکیشن های ریموت دسکتاپ
Teespring
فضای خالی
فرم ارسال نظرات کاربر